Нови 9.3 км от магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза от днес са пуснати за движение.

Строителството струва на бюджета 66 млн. лв. с ДДС. То започна в края на март миналата година и приключва близо 6 месеца предсрочно, информира пътната агенция.

Участъкът е с по две активни ленти и една аварийна лента във всяка посока на движение. Изградени са 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Връзката с първокласния път I-4 Коритна - Белокопитово се осъществява чрез етапна връзка при 87-ти километър, която е в близост до село Брестница. В отсечката между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас - 45 метра общ насип, с височина от 25 м на армирания насип. Това е почти вертикална стена на откоса като в конструкцията й са вложени специални укрепителни мрежи и системи.

Изпълнител на строително-монтажните работи е консорциумът "ХВП Ябланица" ДЗЗД, с участници "Хидрострой" АД, "Водстрой 98" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД. Договорът им е за 65 988 000 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД "Консултанти Хемус 1 – 2016", в което участват "ПИ ЕС Консулт" ЕООД, "Евроконсулт" АД и "Строл-1000" АД. Техният договор е за 715 078.92 лв. с ДДС.

Цялата магистрала от София до Варна се планира да бъде готова през 2024 г. Строителството й започва през 1974 г., но в годините на социализма управляващите успяват да свържат София едва с Правец - родното място на диктатора Тодор Живков. Сега амбицията на премиера Бойко Борисов е да доведе проекта докрай като наскоро дори се ангажира да се оттегли от политиката щом тя стане готова. Освен тази отсечка в момента се строи и 16-километров участък между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово (до Шумен). Остават общо 134 км, които трябва да построи държавната компания "Автомагистрали". 

Дневник