След решението на "Фолксваген" да замрази за момента финализирането на договора с Турция за изграждане на нов завод на нейна територия, България ще направи нов опит да привлече концерна, каза почетният председател на автомобилният клъстер в страната и бивш президент Росен Плевнелиев, предаде БНР.

Както е известно, операцията на Турция в Сирия накара гeрманският автомобилен гигант да спре за момента работата по проекта. Източници от управителния съвет на "Фолксваген" съобщиха в началото на седмицата, че няма опасност от прекратяване на проекта, а той само ще се забави. В последствие премиерът на провинция Долна Саксония, която държи над 20% от акциите в концерна, обяви, че за момента изключва вероятността за строеж.

"Картините, които виждаме от Северна Сирия, са ужасни. Военната офанзива е очевидно нарушение на международното право. Не мога да си представя, че при тези условия "Фолксваген" би направил инвестиция за милиарди в Турция", казва Шефан Вайл.

На този фон пред БНР Плевнелиева казва, че България подобрява параметрите на офертата си към автомобилния концерн "Фолксваген". Държавата е готово да инвестира в проекта 260 млн. евро, вместо 135 млн. евро, казва той.

Така, заедно с терена и прилежащата инфраструктура, които българското правителство ще предостави на германския концерн, стойността на държавната помощ може да достигне около 800 млн. евро.

"Можем да разширим сътрудничеството във "Фолксваген" например в различни сфери. България тепърва ще изгражда електрическа инфраструктура за електрически автомобили. Също така имаме идеи как с допълнителни инфраструктурни и образователни мерки да подкрепим концерна "Фолксваген", посочва Плевнелиев пред БНР.

Той изразява надежда, че Надзорният съвет на компанията ще отложи окончателното си решение за ноември, за да преразгледа намеренията си за мястото на инвестицията.

Теренът на Кремиковци отива към Елин Пелин

За да може увеличената държавна помощ да се приеме от Европейската комисия теренът, който е с площ около 8 квадратни километра и се намира в източния край на София, ще бъде прехвърлен към съседната община Елин Пелин. Там, заради по-слабата икономика, са позволени двойно по-високи субсидии, отколкото в столицата, посочва "Дойче веле". Става въпрос за част от терена, на който беше разположен металургичният комбинат "Кремиковци". Очакваната първоначална сума на вложението за изграждане на новия завод на "Фолксваген" е около 1.1 милиардa евро.

Дни на недоволство

В началото на месеца, когато стана ясно, че "Фолксваген" почти сигурно ще изгради завода си в Турция, финансовият министър Владислав Горанов обяви, че такива инвеститори "искат много привилегии, на 100 процента изградена инфраструктура и съпътстваща такава. "Всъщност такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с "ноухауто" и технологията, но това могат да си го позволят големите държави", каза тогава Горанов. Той уточни, че 90% от преговорите с гиганта са били за инфраструктура от всякакъв вид.

През миналата седмица Росен Плевнелиев пък обяви в интервю за германския вестник "Ханделсблат", че разочарованието от "Фолксваген" на Балканите е голямо. Той изказва и разочарованието си, че вместо подкрепа от федералното канцлерство България е чула само "красиви думи" и общи обещания.

Плевнелиев е недоволен и от факта, че конкуренцията от страна на Турция не е била лоялна, като южната ни съседка е обещала да купива 40 000 автомобила годишно, което е нарушение на правилата за субсидиране. "Подобно нещо е невъзможно да се случи в ЕС. Това беше неравен двубой и "Фолксваген" всъщност би трябвало да отстоява лоялната конкуренция", казва още Плевнелиев. Той обобщава, че Решението на "Фолксваген" отслабва Европейския съюз.

"Това отслабва германските политици с техните искания за повече върховенство на закона в балканските страни. Ердоган не спазва европейските правила. Хиляди хора са по затворите. А сега го подкрепят с милиардна инвестиция от Германия", посочва още Плевнелиев.

В момента автомобилният сектор създава около 10% от БВП на България, като по данни на "Аутомотив Клъстер България" той включва около 220 предприятия с 65 000 служители и оборот от 5 млрд. евро.

Румъния се връща в играта

Междувременно Румъния заяви амбиции да се върне в играта за завода на "Фолксваген". Румънския министър на търговията Стефан Раду Опреа, цитиран от вестник "Зиарул финанчиар", казва, че страната е започнала нови разговори с "Фолксваген Груп". Той изтъква, че Румъния предлага "много добри" индустриални условия и за разлика от България там няма проблем с наемането на квалифицирани работници.

Дневник