България и още пет страни - Литва, Латвия, Полша, Унгария и Румъния, са поискали с писмо до европейските институции преразглеждане на правилата за реформа на транспортния сектор в ЕС, известен като пакета "Мобилност". Това съобщи премиерът Бойко Борисов пред журналисти в Брюксел.

"Така е накърпен, толкова кръпки му сложиха, че той загуби първоначалния си смисъл", мотивира искането Борисов.

В писмото, изпратено до Европейския парламент и Европейската комисия, се посочва, че е необходима задълбочена дискусия, която взима предвид националните специфики на всички държави-членки, включително на тези на външните за ЕС граници. "Няма да приемем мерки, които създават ненужни разделения в ЕС. Ние сме силно убедени, че новите законодателни мерки трябва да бъдат реалистични, пропорционални и недискриминационни. Те трябва да съхранят конкуренцията в транспортния сектор на ЕС, без да поставят нашите компании в по-лоша позиция, отколкото компании, произхождащи от трети страни", се отбелязва в писмото, цитирано от правителствената информационна служба. Друг мотив е че някои от предложенията в Пакета ще доведат до увеличаване броя на празните курсове на камионите, което автоматично означава и сериозни допълнителни стотици хиляди тонове въглеродни емисии годишно.

Шестимата премиери призовават ЕП и ЕК внимателно да анализират предложенията, свързани с Пакета "Мобилност I", и да извършат оценка на въздействието на всички обсъждани мерки, преди предговорите да продължат. България вече съобщи, че вероятно ще поиска от Съда на ЕС отмяна на част от пакета, ако не се стигне до компромис по най-спорните въпроси.

На 1 ноември ще започнат преговори между Европарламента, Европейската комисия и държавите членки по правилата за реформа на транспортния сектор в ЕС, станали известни и като пакета "Макрон". Пакетът въвежда нови правила за командированите шофьори, сред които по-високо минимално заплащане и регламентиране на времето за почивки в хотели. Най-спорният въпрос е за връщането на празните камиони в страната им на произход веднъж на всеки четири седмици, което ще попречи на транспортните фирми от Централна и Източна Европа да предоставят услугите си на богатия вътрешен пазар на Западна Европа, т.нар. каботаж.

Дневник