Комисията за финансов надзор съобщи, че работната група след половин година работа е готова с предложение за въвеждането на системата бонус-малус при цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Идеята на нововъведението е шофьорите с повече нарушения да плащат повече, а прецизните - по-малко.

Отговорни за проекта са три институции: Комисията за финансов надзор (КФН), Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), а в подготовката на текстовете е участвала и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". В следващите три месеца всички засегнати могат да изказват мнение по проекта. Това може да стане на телефона на КФН: 0800 44 444 или на електронен адрес на КФН: bonus-malus@fsc.bg

Цялата документация е достъпна на адрес https://www.fsc.bg/bg/normativna-uredba/obshtestveni-konsultatsii/

Работната група предлага две алтернативни скали за "бонус-малус": едната с 15 (петнадесет класа) при базов "неутрален" клас 6, пет класа "бонус" и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.

Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов "неутрален" клас 8, седем класа "бонус" и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.

Идеята е в рамките на общественото обсъждане заинтересованите да кажат коя от двете скали предпочитат. Авторите на идеята отбелязват, че при системите с по-малко класове преходът от един в друг клас е по-бърз, но премиите се увеличават по-рязко. Максималният малус се предлага да е 400%, защото това ще позволи по-големи отстъпки в бонус класовете. И двете предложени скали са разработени от консултанта и на база на изчисления индекс на издръжливост са сред най-балансираните от всичките единадесет предложени варианта.

Собственикът или шофьорът

Носители на "бонус-малус" класа се предвижда да бъдат и собственикът на колата, и шофьорът, но на отделни основания - собственикът може да се разпорежда с превозното средство и да решава кой ще го управлява, а шофьорът действа в конкретната пътна обстановка. Предвижда се да се отчита това, че не всички коли на един собственик се карат с еднаква степен на риск и нарушенията на една кола няма да влияят на останалите.

Собственикът ще обявява водачите в полицата и двамата заедно ще носят административно наказание, ако не го направят.

Новите предложения изключват варианта, според който колите на държавната администрация да не подлежат на същия режим.

Продажба сам на себе си

Работната група предлага решение на проблема, при който собственикът препродава фиктивно колата си, за да избегне негативната оценка. Новият собственик ще се води "неутрален" клас, но при следваща препродажба натрупаните "малуси" ще се вземат предвид, така че следващият собственик да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността не е била прехвърляна.

Дневник