Ситуацията около пакета "Мобилност" е в задънена улица. Това коментираха българските евродепутати Петър Витанов (БСП/Социалисти и демократи; член на комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент) и Ангел Джамбазки (ВМРО/Европейски консерватори и реформисти; член на комисията по правни въпроси). Думите им бяха по повод завършилите по-рано без резултат т.нар. триалози - преговори между държавите членки (Съвета на ЕС), Европейския парламент и Европейската комисия.

Оптимизъм

Вчерашният триалог не е толкова неблагоприятен за българската позиция, смята Петър Витанов. "Той беше доказателство, че без компромис, че когато се натиска в една посока, крайност, до степен в която дискриминираш определени държави, няма как да бъде взето разумно политическо решение", допълни той.

Обясни, че Европарламентът и докладчиците по трите досиета не са били склонни да направят отстъпки от ключови текстове - тези, които касаят най-много българските превозвачи. Съветът също не е бил готов да отстъпи. Това според Витанов е нещо положително и означава, че "ще се търси баланс, ще се търсят пресечните точки между различните интереси, което би облагодетелствало и българската позиция".


Евродепутатът обясни, че, технически погледнато, в рамките на финландското председателство до края на годината ще се направи още един опит за постигане на консенсус. Според него, ако се увенчае с неуспех, следващата възможност ще е по време на германското председателство, "което е може би най-лошият за България вариант, защото позицията на Германия е много крайна, както на България, само че в обратна посока. Но те ще имат инструментариума председателство, за да могат да повлияят върху процесите".

Той все пак е оптимист и смята, че разумът при последните преговори е надделял. "Мерки като връщането на празен камион на определен интервал от време са неприемливи както за комисията, така и за съвета, беше подчертано, че те противоречат на здравата икономическа, ако щете, и икономическа логика", допълни Витанов.

Ще оскъпи стоките в Западна Европа

По думите на Ангел Джамбазки ситуацията е в "абсолютно задънена улица". "Бяха гласувани такива текстове, по които няма как да се намери компромис.

Позицията на Съвета е по-близка до нашата по отношение на връщането на камиона и на броя на трансграничните операции. Позицията на нашите опоненти в парламента е много антипериферна, вече не бих я нарекъл антиизточна. Тя вече засяга всички държави в периферията, които се занимават с този бизнес", допълни той.

"Най-сетне успяхме да обърнем внимание на бизнеса в Западна Европа какво ще му струва пакета "Мобилност", подчерта още Джамбазки.

Обясни, че в България вече има голям автомобилен клъстер и много фирми произвеждат части за своите автомобили, а в момента, в който бъде вкаран сила пакетът "Мобилност", българските фирми или бъдат принудени да фалират, или да вдигнат цените, защото "ако разкараш празни камиони, ти трябва да сметнеш горивото в цената, ако плащаш за хотели на шофьорите, също. Ако си принуден да правиш някакви други разходи, ти ще ги сметнеш в цената. Това ще оскъпи всъщност всички стоки в Западна Европа".

Според него "тези, които защитават имагинерни в случая опасности, ще усетят през джоба си ефекта от пакета "Мобилност". Той под думите на евродепутата е непазарна, по съществото си социалистическа регулация на отношения, които са се настроили сами.

"Транспортният бизнес в България е един от малкото, които не ползваха държавна подкрепа. За него няма субсидии, там са кредити, заеми, там е борба с нашата мърлява и корумпирана администрация. Този бизнес въпреки администрацията успя да се развие по този начин и това е най-успешният български свободен бизнес след 1989 г. И тук, в Европарламента, се опитват да го ударят социалистически, да го регулират", допълни Джамбазки.

Застоят в разговорите за него не е изненада и той не очаква да има друг триалог до края на финландското европредседателство. "За днес беше отменена пресконференция на Карима Дели (Зелени/Европейски свободен алианс; председател на транспортната комисия в ЕП), защото нямаше какво да кажат, нямаше никакво разбирателство по нито една точка", допълни евродепутатът.

По най-неудовлетворителните за България точки по думите му има тежко разминаване между съвета и парламента, "това е връщането на празния камион". Коментира, че се е отворила темата, че празните камиони, разхождани из Европа, ще замърсяват въздуха. "Празен камион гори около 20-25 до 30 тона нафта (...) Представете си флот от стотици хиляди камиони, които се разхождат празни нагоре-надолу. Горят гориво, износват куми, вдигат фини прахови частици. Кому е нужно това, за да може да вдигнем изкуствено цената на нашите превозвачи?"

Застоят в преговорите според него по-добър от "загубения мач": "Има неща, които просто трябва да отпаднат. Връщането на камиона, броят на операциите, задължителното спане някъде си. Това трябва да отпадне. Например трябва да се приеме предложението, ако шофьорът не иска да се прибира, да може да напише декларация, с която да декларира, че не иска да се прибере. Западна Европа има огромен глад за шофьори. Който иска, е отишъл вече да работи".

Според Джамбазки причината за пакета "Мобилност" е гладът за шофьори в Западна Европа. "Белгийци и французи не са заинтересовани от тази работа, тя за тях е непривлекателна. А германците карат курсове само един ден и не карат събота и неделя. Нашите, понеже им трябват парите, се навиват да карат седмици, месеци и т.н. И тук пазарът решава", допълни евродепутатът.

Дневник