Китай въведе в неделя нови регулации, изискващи китайските телекомуникационни оператори да сканират лицата на потребителите, регистриращи нови услуги за мобилни телефони. Правителството твърди, че промяната има за цел да се бори срещу измамите.

Правилата, обявени за пръв път през септември, още милиони хора ще попаднат в обхвата на технологията за лицево разпознаване в Китай.

Министерството на индустрията и информационните технологии не каза кои компании ще предоставят тези услуги на телекомите, но в Китай са някои от световните лидери в софтуера за разпознаване на лица като Megvii и SenseTime.

Какви са новите правила за китайските потребители на мобилни телефони?

Китайските телекомуникационни оператори вече трябва да използват технологията за лицево разпознаване и други средства за проверка на самоличността на хората, които си създават нови профили като потребители на мобилни телефони.

Трите най-големи китайски оператора са държавните "Чайна телеком", "Чайна юником" и "Чайна мобайл". (След съобщението) не бе известно как законът се прилага за съществуващите профили.

Къде още в Китай се използва технологията?

Супермаркетите, метрото и летищата вече използват технология за лицево разпознаване. "Алибаба" дава възможност на клиентите да плащат, използвайки лицето си във веригата си супермаркети "Хема", и управлява хотел в централния си град Ханджоу, където гостите могат да сканират лицето си със смартфоните си за предварително настаняване.

Метросистемите на някои големи китайски градове обявиха, че ще използват технологията. Правителственият вестник "Чайна дейли" написа, че Пекин ще я използва за "класифициране на пътниците", за да позволи "различни мерки за проверка на сигурността".

През юли информационната агенция "Синхуа" заяви, че Пекин е инсталирал или е бил в процес на инсталиране на системи за лицево разпознаване на входовете на 59 района с общински жилища.

"Ройтерс" съобщи миналата година за широкото му използване в западния регион Синцзян, обхванат от сепаратистко насилие и насилие, извършвано силите за сигурност, в резултат на което мюсюлмани уйгури и членове на други етични групи са задържани в лагери. Китай казва, че лагерите са центрове за превъзпитание и обучение.

Китайската полиция също е известна с това, че има високотехнологични устройства за наблюдение като очила с вградено лицево разпознаване.

Как китайците възприемат въвеждането му?

Технологиите за наблюдение се сблъскаха с малка обществена съпротива, но имаше някои предимно анонимни дебати за платформите на социалните медии като Weibo.

Някои потребители твърдят, че е необходима борба с измамите, но други изразиха опасения за последиците от нея за личните данни, неприкосновеността и етиката.

Рядък случай на противопоставяне е свързан с университетски преподавател, който заведе дело срещу парк за диви животни в Ханджоу, заменил системата за влизане, базирана на пръстови отпечатъци, с използваща технология за лицево разпознаване.

Вестник "Южен Метрополис", който докладва за случая през ноември, заяви, че се притеснява, че системата може да доведе до кражба на самоличността и поиска възстановяване на (входната такса). Той заведе делото, след като паркът отказа искането му.

Изнасял ли е китай тази технология в чужбина?

Държавите от Мианма до Аржентина закупиха технология за наблюдение от подобно на китайските ZTE Corp и Huawei Technologies като част от плановете за създаване на "умни градове".

Имаше американска реакция заради работата на китайските фирми като "Мегвии" и "Сенстайм" са допринесли за (неблагоприятното) отношение на Пекин към мюсюлманските малцинства. Съединените щати разшириха своя черен списък за търговия през октомври, за да включат тези фирми и други, като не им позволяват да купуват компоненти от американски компании без одобрението на САЩ.

Какво следва?

В момента технологията се тества например за да се хванат неправилно пресичащи, а Китай обяви, че ще разшири използването ѝ до други като регистрации за студенти за националния си входен изпит за колеж.

Също така бяха отправени призиви за по-голям регулаторен надзор.

"Пийпълс дейли" призова в събота за разследване, заявявайки, че един от репортерите му е открил, че данни за лица могат да бъдат намерени за продажба в интернет, а пакет от 5000 лица струва едва 10 юана (1.42 долара).

Миналата седмица китайският интернет регулатор обяви нови правила, уреждащи използването на технологията на т. нар. дийпфейк, използваща изкуствен интелект за създаване на хиперреалистични видеоклипове, в които човек изглежда сякаш казва или прави нещо, което не е направил.

Дневник