Природозащитници са подали жалба в Европейската комисия за това, че определеното трасе на автомагистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле и град Кресна е опасно, а решението за изграждането му е взето без оценка на безопасността, което е нарушение на европейското законодателство. Това съобщи коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", сред жалбоподателите са и жители на община Кресна.

Според подалите я държавата е нарушила текстове от директива за управление на безопасността на пътната инфраструктура, при избора на алтернатива и при планирането на магистралата в участъка от Кресненското дефиле (т. нар. лот 3.2). Става дума за решението в най-тесния си участък магистралата да се раздели на две - пътуващите от София към Гърция да преминават по сегашния път Е79, а в обратна посока да бъде изградено отделно трасе, източно от него.

Освен жалбата до Брюксел жителите на региона са внесли днес в Министерския съвет 481 подписа с искане
при строителството на "Струма" път Е79 през Кресненско дефиле да стане локален и да се ползва от жителите на общината, а магистралата и транзитния трафик да заобиколят град Кресна, Кресненско дефиле и най-ценните земеделски земи в общината.

Жалбоподателите отбелязват, че проектът не е бил подложен на оценка на безопасността на ранен етап и с включени всички алтернативи, което според тях опорочава официалната процедура за избор на строителна алтернатива.

В жалбата се казва, че няма одит на важните фактори за безопасността и проблемите на избраната от правителството алтернатива, както и на безопасността на досегашния път Е79, както и на варианта той да поеме еднопосочно автомобилния поток от север на юг.

Според екоактивистите изграждането на ново трасе встрани създава дългосрочен риск от тежки пътни инциденти поради липсата на местен път, комбинацията от местен и транзитен трафик през дефилето, преминаване на пешеходци и животни при трудни пътни условия - само две ленти в една посока на движението, с остри завои, без възможност за пътни заграждения. Трасето в пролома е само първокласен път и поставянето на огради би било в противоречие с ползването на територията от жителите на района, се казва в жалбата до Брюксел.

В нея се подчертава, че агенция "Пътна инфраструктура" не е предприела във времето досега никакви мерки за обезопасяване на района на Кресненски пролом и за превенция на тежките катастрофи поради изпреварвания. Само за този участък от пътя за периода 2009-2016 г. е имало 396 пътнотранспортни произшествия, 159 ранени и 30 загинали, напомнят природозащитниците.

Жалбата е заведена на 20 декември. В рамките на 15 работни дни Европейската комисия потвърждава, че е получила жалбата, а в рамките на следващите 12 месеца ще оцени жалбата и ще реши дали да започне официална наказателна процедура срещу България. Ако въпросът в особено сложен или Еврокомисията се нуждае от допълнителна информация, може да са необходими повече от 12 месеца, за да се стигне до решение.

Ако Еврокомисията реши, че жалбата е основателна и започне официална наказателна процедура срещу въпросната страна, ще информира подателя на жалбата.

Ако Европейската комисия прецени, че проблемът може да се реши по-ефективно чрез някоя от наличните неформални или извънсъдебни услуги за решаване на проблеми, тя може да предложи на жалбоподателя случаят да бъде прехвърлен към съответните служби.

На 9 август 2019 г. България изпрати формуляр за кандидатстване до ЕК за отпускане на 267 млн. евро за изграждане на 41% от пътя през Кресненското дефиле, който е част от магистрала "Струма" (лот 3.2).

По-рано този месец Постоянният комитет на Бернската конвенция бе взел решение да засили наблюдението на случая на строителството на магистрала "Струма" през Кресненски пролом поради същите основания. 

Дневник