Всеки бизнес трябва да може да търгува през фейсбук, а социалната мрежа да изгражда по-малки и сплотени общности измежду потребителите си.

Това са част от целите на Марк Зукърбърг за следващите десет години. По традиция създателят на компанията си поставяше предизвикателство за всяка следваща година - например да научи мандарин или да пътува повече из Щатите - но тази година той е разширил хоризонта си до десет години.

Дотогава дъщеря ми Макс ще е в гимназията, ще имаме технологиите да сме заедно, без значение къде точно сме, и науката ще може да излекува и предотврати толкова болести, че продължителността на живота да се увеличи с още 2.5 години, казва той и изброява най-важните развития, които очаква в идните години.

Поколенческа промяна

До края на десетилетието повече институции ще бъдат управлявани от милениъли и съответно ще има политики, които да адресират техните проблеми. В "Инициативата Чан-Зукърбърг" ние се фокусираме върху дългосрочни усилия, които да помогнат на поколението на децата ни - например инвестиции в лечението и превенцията на всички болести, с които те биха могли да се сблъскат, или реформа на началното образование, така че то да е гъвкаво спрямо нуждите на всяко дете. В следващото десетилетие ще се съсредоточим върху това да дадем платформа на по-млади предприемачи, учени и лидери, казва той.

Нова лична социална платформа

Това е една от сферите, за които съм най-ентусиазиран, пише Зукърбърг в пост във фейсбук. "Най-важната социална инфраструктура ще ни помогне да възстановим всякакви видове по-малки общности, за да получим чувство на интимност", смята той. "Цифровата ни социална околна среда ще изглежда много различно в идните пет години, като ще заложи на личните интеракции и ще ни помогне да изградим по-малките общности, от които се нуждаем в живота си."

Зукърбърг не говори за тази идея за пръв път - наскоро той обяви, че това ще бъде общата насока на развитие на социалните мрежи, които той притежава - да стимулират хората да си чатят лично помежду си, вместо да водят обширни дебати в публични постове.

Децентрализиране на възможностите

Над 140 млн. малки бизнеси вече стигат до клиентите си през платформите на фейсбук, инстаграм или "Уотсап". В идното десетилетие компанията се надява да изгради инструменти, които да дадат на малкия бизнес всички възможности, които досега са имали само големите компании. "Ако направим така, че всеки да може да продава продуктите си през витрина в инстаграм, да общува с клиентите си чрез месинджър и да праща пари у дома или в друга държава на ниска цена през "Уотсап" - това ще помогне много за създаването на възможности по целия свят", смята Зукърбърг.

Следващата платформа

В идните години очилата за аугментирана реалност ще променят връзката ни с технологията, очаква той. Аугментираната и виртуалната реалност създават усещане за присъствие - усещането, че си заедно с друг човек или на друго място. Вместо устройства, които ни отдалечават от околните, следващата платформа ще ни помогне да сме "по-присъстващи".

Дневник