България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него, съобщиха днес от Агенция "Пътна инфраструктура". За решението на страната е информирана Европейската комисия.

Формулярът за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от магистрала "Струма" от Кохезионния фонд на ЕС, беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. С него се искат 267 млн. евро, които се оценяват като 41% от стойността на целия проект. През октомври от Европейската комисия информираха България, че за лот 3.2 на "Струма" няма да се отпуснат европейски средства, заради преминаването на трасето през защитени територии и предлагане на график за изграждане и сума, които са необмислени или грешни.

Както е известно правителството избра проект за изграждането на трасето през Кресненското дефиле, при което трафикът се разделя на две части - в посока Гърция през съществуващия сега път през дефилето, а в посока София - по нов път източно от дефилето. Срещу това трасе се обявиха редица неправителствени организации. Те предлагат целият път да се изнесе източно от дефилето, а сегашният да остане локален. Последната жалба до Брюксел по казуса е от 20 декември миналата година.

В съобщението от днес се уточнява, че институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт. Посочва се,че избраният вариант в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания.

"Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция "Пътна инфраструктура" се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки - модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения.

Както е известно, автомагистрала "Струма" е разделена на четири лота. До момента готови са лот 1 - от Долна Диканя до Дупница; лот 2 - от Дупница до Благоевград, и лот 4 - от Сандански до пресичането на гръцката граница при Кулата.

Оставащият лот 3 е най-сложен за реализация както от екологична, така и от чисто техническа гледна точка, тъй като в района има свлачища и срутища, а зоната е с висок сеизмичен риск.

Дневник