България е заплашена да върне цялото безвъзмездно финансиране от 1.3 млрд. лв. за построените досега участъци на магистрала "Струма" заради недалновидната политика на управляващите. Това се казва в позиция на "Демократична България".

От обединението допълват, че това може да се случи заради заявения вече отказ от европейските средства за строежа на "Струма" през Кресненския пролом. В позицията се посочва, че правителствата на Бойко Борисов са саботирали проекта и са поставили интересите на строителното лоби над тези на българските граждани.

"Дали не сме свидетели на поредния натиск за забавяне и осакатяване на магистралата от изпълнители, които нямат капацитет за построяването на дългия тунел или не могат да реализират големите печалби от две платна нова магистрала за разлика от апетитното едно платно и "изправянето" на завоите в дефилето", се пита в позицията.

От "Демократична България" припомнят, че за участъка през Кресненския пролом има приет ОВОС за дълъг тунел или за пълен обход от изток още през 2008 г., но 12 години по-късно нищо не е построено. Причината е, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) променя становището си за тунелите и пълния обход, като решава, че е по-добре едното платно с две ленти в посока София да се качи горе по платото на Пирин покрай селата Ощава и Стара Кресна, а другото да остане по сегашния път покрай река Струма в самия пролом.

Изброяват се и недостатъците на решението - заменянето на магистралата от скоростен път, опасността от свличане на скална маса върху автомобилите, съсипването на Кресненския пролом, събрал уникално богатство от видове в две "Натура 2000" зони, и други.

От "Демократична България" заявяват, че единственият разумен вариант за довършване на магистрала "Струма" е трафикът да се изнесе изцяло от Кресненския пролом и да се изградят или двете платна в ниската западна част на Пирин, или да се направи дългият тунел, предвиден в решението по ОВОС през 2008 г.

Дневник