Китай е на второ място по производство на оръжие в света след САЩ. Четири китайски компании от този бранш са сред 20-те водещи продавачи на оръжие в света, се в публикуван днес доклад на шведски изследователски институт, предадоха ДПА и БТА.

Общите продажби на четирите компании, сред които е най-големият китайски самолетостроител АВИК (Aviation Industry Corporation of China), възлизат на 54.1 млрд. долара за 2017 г., посочва Стокхолмският международен институт за изследване на проблемите на мира (SIPRI), като се позовава на нови данни.

С оръжейните си продажби за 2017 г. на стойност 20.1 млрд. долара АВИК е на шесто място по този показател. Американската компания "Локхийд Мартин" е посочена като най-големият оръжеен продавач в света за същата година с продажби за около 43.9 млрд. долара.

На базата на данни от 2015 г. четирите най-големи китайски компании най-после могат да бъдат сравнени със световните лидери. През 2017 г. 20-те най-големи компании в списъка на SIPRI със сто имена общо 11 са базирани в САЩ, 6 - в Западна Европа, 3 - в Русия. "Ако четирите изследвани китайски компании бяха включени в Топ 100, те всички щяха да бъдат в първите 20... Три от компаниите щяха да влязат в първите 10," се казва в доклада.

През последните десетилетия Пекин си постави за цел "да си стане самодостатъчен в производството на усъвършенствани оръжия", се казва в доклада, който е за периода 2015-2017 г.

SIPRI следи военните разходи по страни и отбранителни компании, но липсата на данни от компаниите в Китай дълго време беше пречка за по-прецизно проучване на състоянието на този бранш там. Оценките за Китай са направени въз основа на информация, събрана от различни източници, включително доклади за кредитни рейтинги, одитни и годишни доклади.

Вероятно обаче китайските данни остават занижени заради липсата на достатъчна прозрачност, предупреждава докладът.

Миналия месец, преди данните от този доклад, SIPRI постави Русия на второ място с продажби за 36.2 млрд. долара или 8.6% от световния обем. За Съединените щати сумата е 246 млрд. долара и съответства на 59% от общия обем продажби в света.

Дневник