Водещите китайски компании в мобилните комуникации Xiaomi, Huawei Technologies, Oppo и Vivo обединяват сили за създаване на платформа, на която разработчици, работещи и извън Китай, да публикуват свои приложения. Платформата ще се използва едновременно от собствениците на устройства на всяка от компаниите.

Според анализатори, цитирани от "Ройтерс", целта е да се отправи сериозно предизвикателство към световното господство на Google Play.

В ексклузивен репортаж агенцията допълва, че четирите гиганта изглаждат последните подробности и целта им е проектът да заработи през март (освен ако кризата около коронавируса не отложи срока). Той е известен като Global Developer Service Alliance (GDSA) и идеята е разработчици на приложения за игри, музика, видео и друго съдържание да предлагат продукцията си и извън Китай.

Анализатори казват за "Ройтерс", че GDSA може да привлече разработчици с това, че им дава шанс да станат "по-видими" в сравнение с препълненият от заглавия Play на Google. Освен това новата платформа може да им предложи и по-добри стимули за "осребряване" на присъствието им там.

На интернет сайт прототип на платформата се казва, че първоначално ще бъдат покрити 9 района, включително Индия, Индонезия и Русия. Това са държави с общо почти 1.7 млрд. души население и китайските мобилни устройства и онлайн услуги имат солидни позиции на техните пазари.

Услугите на Google са забранени в Китай. През миналата година само от магазина си за приложения Play компанията е спечелила около 8.8 млрд. долара, коментира Кейти Уилямс, анализатор в Sensor Tower. Освен това американският гигант прибира 30% комисиона от прожадбите на съдържание като филми, книги и приложения в Play, обяснява "Ройтерс".

"Като направят по-опростен за разработчиците достъпа до крайни клиенти през различни магазини за приложения, Huawei, Oppo, Vivo и Xiaomi имат шанс да привлекат повече компании и в крайна сметка, повече приложения", допълва Уилямс. Това на практика означава, че за потребителите на тази платформа може да се открият възможности отвъд това, което им предлагат американските гиганти от Силициевата долина.

Нито четирите китайски компании, нито Google са коментирали пред агенцията преди публикацията.

"Като създадат този алианс, всяка от компаниите ще се опита да използва предимствата на другите в него в различни райони. Xiaomi има солидни позиции в Индия, Vivo и Oppo (те са собственост на китайската BBK Electronics) в Югоизточна Азия, а Huawei - в Европа", казва Никол Пън, вицепрезидент по въпросите на мобилните комуникации в Canalys. "На второ място, така ще започне изграждането на по-силни позиции за преговори с Google."

Заедно четирите китайски компании контролираха над 40% от доставките на мобилни устройства по света в последното тримесечие на 2019 г., сочат данни на консултанта IDC. Oppo, Vivo и Xiaomi се ползват с пълен достъп до услугите на Google на глобалния пазар. Huawei бе включена от Вашингтон в черен списък за американските доставчици с обяснение, че компанията застрашава националната сигурност на САЩ.

Администрацията направи няколко временни изключения и от "Хуауей" на няколко пъти обясняваха, че обвиненията са неоснователни и те искат да продължат да работят с американците. Но също така компанията вече предлага - включително и ограничен брой устройства с експериментална цел в България - свои флагмани със собствена операционна система EMUI 10 (на базата на Android 10) и без популярни в Европа услуги на Google. Днес компанията открива в София и първата демо зона Seamless AI Life, в която ще демонстрира какво могат да правят устройствата ѝ с помощта на изкуствен интелект и скоростта на 5G мрежа.

Сайтът на GDSA включва и логото на Wanka Online - листвана в Хонконг платформа за екосистема на базата на Android.

Уил Уонг, анализатор на смартфон пазара за IDC, казва за "Ройтерс", че китайските търговци опитват да заемат по-голям дял на пазара за софтуер и услуги, докато се забавят продажбите им на устройства. "Магазините за пприложения, предварително инсталираните приложения, рекламите и игрите са сегменти, които могат да носят нови приходи."

Но управляването на този алианс може да се окаже предизвикателство, напомня Пън. "Реализацията е трудна, тъй като не е лесно да се каже коя компания има повече тежест и инвестира повече в него. Досега не сме виждали работеш модел на алианс."

Дневник