Искаме заедно с дискусиите за Международната финансова рамка да има и дискусия за собствените ресурси. Правителствата често казват, че вноските се отразяват на националния бюджет. Сега парламентът казва на ЕС-27 - искаме да променим практиката. Искаме да осигурим, че можем да имаме собствени ресурси, за да не разчитаме само на преводи от държавите членки. Това искаме да постигнем!"

Това каза председателят на Европейския парламент Давид Сасоли, след като институцията обсъди позицията си за многогодишната финансова рамка на ЕС за 2021 - 2027 г.

Това не са ресурси, които ще дойдат от бюджета на държавите членки, а ще влизат автоматично в този на ЕС, уточни той. Като пример Сасоли даде евентуален дигитален данък.

Може да се говори и за данък върху пластмасата, но ЕС опитва да прекрати употребата ѝ и това ще е по-добре, отколкото тя да се превръща в източник на доходи, коментира друг вариант той.

Дебатът се проведе преди извънредна среща на Съвета на ЕС, за която надеждите са, че ще сближи позициите на двете групи държави - "пестеливите", които искат по-нисък таван на разходите, и "приятелите на кохезията", които настояват за по-висок бюджет (сред тях е и България). Ролята на парламента формално е само да даде одобрение на споразумението, което съветът евентуално ще постигне, но депутатите искат да имат по-голяма тежест и намекват, че са готови да отхвърлят решението на съвета.

В момента все още очакваме предложенията на председателя на Съвета на ЕС Шарл Мишел, който трябва да ги обяви до края на седмицата, уточни Сасоли.

"Някои от държавите не гледат към финансирането на конкретни програми, а политизират проблема за абсолютния размер на бюджета", критикува той правителствата, които настояват за по-нисък таван на разходите. "Финландското предложение за 1.07% от брутния национален доход е недостатъчно (...) Много от държавите, на които им е трудно да се доближат до позицията ни, са държави, в които има сблъсъци. Това е като по учебник - те самите са получили много пари обратно, те са в добра позиция и ако погледнат внимателно, ще видят, че вече са спечелили много."

Що е то собствен ресурс

МФР не е просто програма, която праща пари на институции и държави. Тя е много повече. Тя е важна за държавите членки, за да могат да развият способностите си. Важна е и защото е приоритет за парламента, за да се осигури възможност да се говори за "собствените ресурси" на ЕС, обясни Сасоли. "Достатъчно трансфери имаше от националните бюджети към ЕС; искаме собствени ресурси!", подчерта той.

Европейският бюджет се пълни от три основни източника:

- традиционните собствени ресурси (мита и такси върху захарта);

- собствени ресурси на база ДДС: произлизат от унифицирана ставка от 0.3 %, която се прилага за основата за данъка върху добавената стойност на всяка държава членка, като към облагаемата база за ДДС се прилага таван от 50% от брутния национален доход (БНД) за всяка държава;

- собствени ресурси на база БНД: произлизат от унифицирана ставка, която се прилага спрямо брутния национален доход на държавите членки; тази ставка се актуализира всяка година с цел да се постигне баланс между приходите и разходите и за нея се водят спорове сега.

68% от парите идват от последните два източника, но еврокомисията и европарламентът искат съюзът да има повече възможности за събиране на собствено финансиране.

Други източници на приходи са данъци, плащани от длъжностните лица, глоби, наложени на фирми от страна на съюза и лихви за просрочени плащания.

Европейската комисия предлага и въвеждането на обща данъчна схема за големите корпорации, данък върху пластмасата и да получава част от парите, събрани чрез системата за търговия с емисии на парникови газове. Европарламентът пък предлага освен дигитален данък и данък върху финансовите транзакции.

Дневник