Испанският министър за защита на потребителите Алберто Гарсон представи в петък план за драстично свиване рекламите за на компаниите за хазарт и казина. Целта е да се реагира на растящата заплаха от пристрастяване към този т.нар. игри на щастието. Преди да бъде предложен в парламента, проектът трябва да бъде одобрен от правителството.

Гарсон е от лявата партия "Подемос" и планът е отговор на предизборното ѝ обещание да защити младежта и пристрастените към хазарт.

Намеренията са телевизионната реклама на тази дейност да бъде намалена с до 80% и да се забрани на компаниите да наемат известни личности за маркетинг на своите продукти и услуги. Световно известни футболисти като Лука Модрич и Еден Хазар се появяват по рекламите на Codere - най-голямата подобна испанска компания.

Друго предложение е да се забрани маркетинг, предлагащ "безплатни" залози за нови клиенти, защото така опитват да подмамят в хазарта някои от най-слабо защитените групи в обществото.

"Регулацията трябва да е като при тютюневите изделия. Не става дума за регулиране на текстилното производство, а за сектор, който засяга общественото здраве", коментира министър Гарсон.

През последното десетилетие индустрията за хазарт, онлайн и спортни залагания и казина процъфтя и значително изпревари държавната лотария и автоматите по барове и заведения. Според правителствени данни в периода 2014-2018 г. разходите на испанците за това почти са се утроили до 17.8 млрд. евро. Изчисления на сдружение на фирмите от сектора посочват, че всяка година испанците губят на хазарт, спортни залози, казина и фишове на държавното тото около 10 млрд. евро, или 0.8% от БВП.

Спортните залози са толкова развит и силен бизнес, че спонсорира големи имена като "Барселона" и "Реал Мадрид", както и по-малки футболни клубове като "Леванте". Но не всички са примамени - през 2018 г. "Реал Сосиедад" попита феновете си дали да подпише договор с такава компания и те категорично казаха "не".

Дневник