По време на пандемия и електронният спорт също е спорт. Така вероятно мислят зрители, организатори на спортни състезания, букмейкъри, а може би вече и телевизиите.

От години електронните спортове са в непрекъснат подем и се превърнаха в бизнес за милиарди, който върви с огромен интерес. Прекъсването на спортните състезания по света дава допълнителен тласък на индустрията.

Покрай мерките за социална дистанция и изолация вкъщи много хора намериха във виртуалния свят възможност да задоволят нуждата си от забавление.

Рекорден брой посещения бяха отчетени в най-голямата платформа за електронни игри Steam. В понеделник над 22.5 милиона потребители са били в профилите си по едно и също време, като резултатът е с близо 4 милиона повече спрямо върховото постижение за февруари.

"Не е изненадващо, като се има предвид, че много хора по света взимат предпазни мерки вследствие на епидемията от новия коронавирус и вероятно избягват публични събития. Това им дава много време за видеоигри", обобщават от сайта на IGN.

Заедно с бума пандемията носи и проблеми на бизнеса в електронните спортове, но възможността за бързо адаптиране към промените е предпоставка за справяне със ситуацията. Много надпревари, които се провеждат пред голяма публика, бяха отменени, докато други като европейското първенство по League Of Legends продължават по план от разстояние.

"Примерът, който ни показва шампионатът, е, че електронните спортове могат да се приспособят бързо. Събитията и първенствата могат да продължат да се провеждат", заяви Тим Райхерт, който ръководи отбора на "Шалке" в електронните игри.

Спортът, който премина онлайн

Докато спортът е в застой, на преден план излизат виртуалните игри. Те са алтернатива и възможност да бъде запазен интересът на феновете и дори да се увеличат зрителската аудитория чрез чувството на близост до идолите им.

Известни състезатели и любители на спорта вече мерят сили във виртуални първенства по футбол, състезания във Формула 1 и сериите НАСКАР, надпревари по колоездене и много други.

Засега резултатите са свързани с рекордна гледаемост в социалните мрежи. Само виртуалното състезание във Формула 1 беше гледано от 2 милиона души, а друг виртуален сблъсък между футболистите Серхио Регийон от "Севиля" и Борха Иглесиас от "Бетис" събра 60-хилядна зрителска аудитория.

"Коронавирусът спря спорта, но виртуалният свят се възползва от възможността да запълни празнотата, като спортистите се втурнаха да се присъединят към онлайн геймърите, докато числата в търсенето и гледането растат", казва Дарън Кокс, собственик на Torque Esports group.

Спортът на бъдещето

Бумът на видеоигрите по време на пандемията е прецедент, който ще проправи още по-бързо пътя към виртуалния свят. С развитието на технологиите бъдещето изглежда запазено място за електронните спортове, които привличат все повече зрителска аудитория.

За сравнение световното първенство по League Of Legends през декември беше гледано от 44 милиона души през излъчвания в интернет.

"Хора, които преди изобщо не са се интересували от игри, изведнъж искат да се включат. Това е безумно. Никога не съм виждал нещо подобно. Тогава знаете, че нещо се е променило", казва Кокс.

От големия интерес идват инвестициите, които разширяват бизнеса до нови хоризонти. Най-големите производители на спортни стоки "Адидас" и "Найки" вече навлязоха на китайския пазар, който е с най-голям дял в тази ниша.

Много футболни клубове се опитват да уловят вълната и създават свои виртуални отбори, докато ФИФА също използва възможността с виртуално световно първенство, а Международният олимпийски комитет опипва почвата.

Според Sportcal Intelligence Center технологичният гигант "Интел" спонсорира с повече от 10 милиона долара годишно Overwatch Leaguе, докато "Найки" има договор с League of Legends Pro League за 8 милиона.

"Това е пътят в бъдещето. Ако не можете да спортувате нещо (в реалния свят), вече е измислена виртуална версия", казва състезателят в електронните спортове Били Томпсън.

Отмяната на стотици спортни събития и първенства по света донесе тежки моменти за хазартния бизнес. Букмейкърите бързо се насочиха към електронните спортове и вече предлагат залози в тази сфера.

Дневник