Временно ограниченията за движение на тежкотоварните превозни средства се преустановяват, за да може да се движат по т.нар. зелени коридори, въведени от Европейската комисия за ограничение разпространението на COVID-19. Това каза Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", в предаването "Седмицата" на "Дарик радио".

Агенцията има ангажимент да установи плавна пропускателна способност по маршрутите, част от европейската транспортна мрежа - от ГКПП "Калотина" до ГКПП "Капитан Андреево", от ГКПП "Видин - Дунав мост" до ГКПП "Кулата", от ГКПП "Русе - Дунав мост" до ГКПП "Капитан Андреево" и за коридора до пристанище "Бургас".

Като част от мерките за осигуряване на подходящи условия за превозвачите е обособяването на паркинг край Узунджово близо до ГКПП "Капитан Андреево" от петък. Агенцията отговаря за инфраструктурата му, поддържането и дезинфекцията му. Асенов посочи и цената за част от дейностите - дезинфекцията на един тир струва 11 лв., а за един квадратен метър стойността е 1.18 лв.

Допълнително, на вътрешните граници на ЕС са

отворени т.нар. бързи зелени ленти,

като целта е камионите да преминават през тях за 15 минути. Оттам ще бъдат пропускани както медицински,така и служебен персонал, който е свързан с транспортна дейност, например микробуси с шофьори, които трябва да поемат курсове. За специфичните превози с бързоразвалящи се стоки е осигурен и конвой, обясни Асенов.

От 1 март, когато тол системата беше въведена в търговска експлоатация, досега са купени над 363 хил. маршрутни карти, като

средно 10 хил. пътувания дневно се таксуват по този метод,

съобщи още той. Близо 30 хил. камиона и автобуса са оборудвани с бордови устройства или GPS тракери. Това са почти всички превозни средства, част от най-интензивния тежкотоварен трафик, показват анализите на Националното тол управление. Предварителните заявки са за още около 60 хил. камиона и автобуса, които ще започнат в най-скоро време да използват монтираните GPS тракери за отчитане на тол.

В диалог с превозвачите е отчетено, че е нужно допълнително време в условията на извънредно положение, за да приключи дооборудването на превозните средства. Затова, отчитайки затрудненията, които браншът изпитва, до края на извънредното положение - 13 април, се

удължава времето за оборудване на тежкотоварните превозни средства.

В същото време не отпада необходимостта за ползването на платените участъци да се заплаща такса, уточни Асенов, като посочи, че ограниченията за движение между областните центрове в рамките на извънредното положение, не влияят на тежкия трафик.

На въпрос дали е възможно и необходимо да се удължи валидността на годишните е-винетки за леките автомобили, засегнати от забраните за пътуване, той посочи, че при взимането на решението трябва да надделее здравият разум. Данните на Националното тол управление показват, че половината от купените е-винетки са с валидност за една година.

Цената на административната тежест при евентуалната промяна на срока на годишните е-винетки би била в пъти по-голяма от тази за потребителите, които плащат по 26 ст. на ден или около 8 лв. на месец за пътни такси, изчислява той.

Дневник