"Колоезденето е беден спорт. Ако Тур дьо Франс не се проведе това ще бъде истинска катастрофа. От всички 18 отбора в Световния тур ще оцелеят само три, а останалите ще имат много сложно бъдеще".

Това обяви колумбиецът Ригоберто Уран, колоездач с близо 15-годишна професионална кариера, в разгара на паденмията от коронавируса COVID-19.

Ако има един спорт, който е пряко зависим от едно събитие през цялата година, въпреки наличието на календар от близо 10 месеца, това е колоезденето и Тур дьо Франс. Световната здравна криза се отрази и на него с отмяната на десетки сътезания. Най-голямата тревога обаче оказа заплахата през тази година да няма Обиколка на Франция.

На 15 април компанията Amaury Sport Organisation (ASO), която организира Тура даде надежда с обявяване на датите 29 август - 20 септември за провеждане на най-голямото колоездачно състезание.

Защо обаче провеждане на Обиколката на Франция е от такова значение за спорта?

Отражението върху отборите

Споменатите три отбора, споменати от Уран, са "Инеос" (собственост на едноименната петрохимическа компания), "Мовистар" (зад който стои "Телефоника") и "Йъмбо Висма" (най-голямата верига хипермаркети в Нидерландия и Белгия). Те са и тези, които разполагат с едни от най-големите бюджети. Всички останали обаче вече имат затруднения и предприеха мерки.

Различните тимове имат различни спонсори, които са по-малко или повече засегнати от COVID-19. Белгийският тим "Лото Судал", спонсориран от националната лотария, беше един от първите, които намалиха заплатите на колоездачите си с 10%.

По-сериозно е редуцирането на възнаграждения в "Астана" (30%), EducationFirst (40%), "Мичълтън Скот" и "Бахрейн Макларън" (по 70%). Френските отбори FDJ (спонсориран от лотарията) AG2R и "Кофидис" се обявиха в солидарност към страната, също намалявайки заплатите си. Компанията ССС, която има отбор пък открито заговори за оттегляне от спорта предсрочно.

Последните проучвания сочат, че Тур дьо Франс е отговорен за 65-70% от възвръщаемостта на инвестициите от спонсорите.

"Това е огромен дял, въпреки че има Джиро, Вуелта и други големи състезания. За нас като спонсор отмяна на Тура ще бъде по-голяма катастрофа от липсата на Обиколка на Фландрия, въпреки че сме местна компания", обяснява Франс Де Кок от "Куикстеп" - фирма за подови настилки в Белгия, която спонсорира "Декьонинк Куикстеп".

"Всеки спонсор е в колоезденето заради Тура, това е факт и всеки го знае. Ние не сме разлика. Инвестицията ни в колоездачния отбор се изплати след етапните победи и 14-те дни в жълто на Алафилип през 2019 г.", добавят от "Декьонинк" - фирма PVC врати и прозорци.

Според някои от страните тази обвързаност обаче трябва да се прекрати. Подобно мнение изказва сър Дейвид Брейлсфорд, директорът на "Инеос", който спечели Тура седем пъти в последните осем години.

"Ако през 2020 г. може да се проведе само едно състезание всички биха избрали Тура. Това е нормално, той ще позволи на отборите да оцелеят. Ние обаче трябва да помислим за друг модел на нашия спорт, който е базиран 100% върху средствата от спонсорство", смята Брейлфорд.

Икономическият ефект

Обиколката на Франция като спортно събитие обаче няма ефект единствено за участниците и феновете, а и върху цялата страна. "Да бъдеш избран за старт или финал на даден етап е като да спечелиш от лотарията", обяснява ръководителят на регион Бретан, откъдето стартира Тура през 2018 г.

Това донесе до огромни икономически ползи за региона, като тимовете са базирани там в продължение на близо седмица, има огромно струпване на фенове и преки инвестиции. Сумата, която един град плаща е 70 хиляди евро, за да приеме начало на етап или 120 хиляди евро, в случай че е финален град. Средствата обаче имат възвръщаемост от два пъти в краткосрочен план или понякога 10 пъти в дългосрочен.

Ръстът на икономиката в регионите, откъдето преминава състезанието е 40%, а заетостта в хотелите се увеличава няколко пъти.

Организаторите на състезанието ASO пък разкриват, че списъкът на градовете, които желаят да приемат етап е близо 200.

Рекламата, която Франция получава чрез излъчването на етапите от Тура в повече от 200 страни по света също не може да се сравни.

Мнението на държавата

"Няма да дойде краят на света, ако Тур дьо Франс не се проведе през тази година. Това важи и за "Ролан Гарос". Спортните прояви ще се провеждат без публика и всичко зависи от напредъка на държавата в борбата с коронавируса", коментира преди дни френският спортен министър Роксана Марасинану.

Това веднага доведе до интерпретации, че въпреки новите дати състезание може и да няма. Френското правителство обаче побърза опровергае думите на Марасинану.

"Коментарите за Тур дьо Франс и "Ролан Гарос" бяха малко необмислени. Изключително сериозни и притеснително е, ако Тура не се проведе. От това състезание зависи цялата икономика на спорта", коментира човек от правителството пред "Екип", изразявайки готовността на държавата да помогне с провеждането на надпреварата.

Дневник