След шест години съвместна работа Себастиан Фетел ще се раздели с "Ферари". Това обяви във вторник Скудерията, само 24 часа след като в италианския печат се появиха информации, че договорът на германския пилот с тима няма да бъде подновен. За да предотвратят месеци на слухове и догадки, от "Ферари" предприеха нетипичен ход.

Извън дежурните уважителни думи и благодарности към Фетел от тима реално обявиха, че в рамките на пет пълни сезона (шестият още не е започнал - бел. ред.) двете страни не успяха да постигнат целите си.

Когато през 2015 г. Фетел премина в тима от Маранело, той беше най-успешният пилот в колоната. Германецът доминираше с "Ред бул", спечелвайки четири поредни титли (2010 - 2013), но започна да изпитва трудности с новия си съотборник в "биковете" Даниел Рикардо през 2014 г., което доведе до нито една победа през сезона и напускане.

Преминаването във "Ферари" беше продиктувано от мечтата на Фетел да "подгони" рекорда на сънародника си Михаел Шумахер от седем титли. Освен това спечелване на шампионата с "Ферари" е считано за още по-специално постижение.

За Скудерията ходът беше удар, привличайки голямата звезда в спорта, с която тимът се надяваше да вземе първа титла от 2007 г., след като не успя с Алонсо. По това време тъкмо беше преминал първият сезон след смяната на правилата и въвеждането на турбо-хибридната ера, доминирана и до момента от "Мерцедес".

Какво се обърка

Всичко започна добре за Фетел и "Ферари", като още във второто си състезание германецът триумфира в Гран при на Малайзия на пистата "Сепанг". Сезонът беше белязан от доминацията на "Мерцедес" с 16 победи в 19 старта, но Фетел показа постоянство с 13 качвания на подиума. Германецът спечели в Унгария и Сингапур на пистите, считани за удобни за шасито на Скудерията.


Въпреки поводите за оптимизъм и повишените очаквания сезон 2016 се превърна в провал за Фетел и "Ферари". Тимът не взе нито една победа в рамките на сезона едва за втори път от 1993 г., а германецът беше победен в квалификациите от съотборника си Кими Райконен.

Усилията бяха насочени към 2017 г., което се отплати на "Ферари". Фетел взе три победи три пъти беше втори в първите шест старта. До лятната пауза германецът неизменно беше начело във временното класиране, което даде поводи на Скудерията да мечтае за първа титла от 10 години.

Сезонът пое друга посока още в Азербайджан, когато Фетел изпусна нервите си и блъсна Хамилтън в прословутия инцидент зад колата за сигурност. След лятната пауза пилотът на "Ферари" загуби и лидерската си позиция след две поредни победи на Хамилтън. По-късно в Сингапур, когато можеше да си върне първото място, отпадна след тройна катастрофа с Райконен и Макс Верстапен.

В крайна сметка Фетел завърши сезона на 46 точки зад Хамилтън.

През 2018 г. Фетел спечели първите два старта и започна обещаващо, но сезонът се запомни с още грешки, няколко наказания, сблъсъци във Франция, Италия, Япония и САЩ. В домашното си състезание Гран при Германия пилотът на "Ферари" отпадна, докато водеше, допускайки грешка на мократа писта. Така Фетел завърши на 88 точки зад Хамилтън, който спечели петата си титла, за да го изпревари в тази класация.

По-големи се оказаха сътресенията в Маранело през 2019 г., когато Фетел имаше за съотборник Шарл Льоклер. Пилотът от Монако отказа да бъде №2 в тима и отправи предизвикателство към Фетел с добри резултати и неотстъпчивост на пистата. Това доведе до няколко инцидента между тях на пистата и пореден провал.

В края на сезона Фетел беше едва пети (негов най-слаб резултат от 2014 г.).

Сезон 2020 и след това

Новината за предстоящата раздяла между Фетел и "Ферари" води си до въпрос какъв ще бъде следващият ход на германския пилот. През юли той ще навърши 33 години, като сезон 2020 е неговият 15-и във Формула 1.

Според пресата в Италия Фетел е водил разговори с "Макларън" и "Рено" за евентуално място през 2021 г. В случай че германецът няма шанс да подпише с топ отбор, той дори може да напусне Формула 1.

"Себастиан е говорил най-малко с един отбор, така че не мисля, че ще напусне Формула 1. Този ход вероятно не е заради пари, а следствие от напрежението през 2019 г.", коментира бившият пилот и настоящ анализатор на "Скай спортс" Мартин Брандъл.

Германецът все още има какво да преследва през сезон 2020 след началото на шампионата, засега на 5 юли. "Скай спортс" предрича, че това ще има тежест и за ходовете му за следващата година.

"Официализирането на раздялата може да разкрие отново предишния Фетел. Без напрежение той може да се представи по-силно", коментира "Гадзета дело спорт".

Според редица експерти следващият ход на германеца ще бъде много важен, като промяната в правилата беше отложена за 2022 г. При внимателно подбиране на следващия си тим Фетел може да има шанс да се бори за пета титла в бъдеще.

Дневник