Васил Божков показа с паметна записка във фейсбук как с Кирил Домусчиев в един юлски ден на 2019 г. са се договорили "Национална лотария" (на първия) да плаща на "Нова тв" (на втория) по 20 млн. лева годишно в продължение на 10 години.

Домусчиев му отговори малко по-късно - също през фейсбук - като потвърди документа, но обяви публикуването му за манипулация и обясни, че преди това компании на Божков плащали повече за реклама на медията. Собственикът на "Нова тв" се опита да отклони темата, като я насочи към договора за реклама на хазартните игри между Би Ти Ви и Българския спортен тотализатор, за който щял да сезира Комисията за защита на конкуренцията.

Няколко часа след това Божков върна към твърденията на Домусчиев (пак през профила си във фейсбук), като публикува снимки на части от договори между "Нова тв" и две компании, които оперираха лотарийни билети и онлайн залагания - от 2018 и от 2019 година. Първият договор е на годишна стойност над 8 млн. лева (тогава "Нова тв" все още е на шведската MTG, а чехът Петър Келнер чака решение от КЗК за покупката й, което не получи), докато следващият контракт вече е за 20-те млн. лева и 10 години (собственик на "Нова" вече са братя Домусчиеви).

Все още никой от засегнатите регулаторни органи и от властите не е коментирал днешните документи и ще направи ли проверки по тях. Само Владислав Горанов обяви на пресконференция по друга тема, че това били отношения между бизнесмени и държавата нямала общо с тях. Той видя в публикуването на паметната записка опит да бъде дискредитиран той и премиера. Горанов заяви, че написаното в паметната записка не било коментирано с правителството и не било последвало нищо от него за Божков.

От тотото и Би Ти Ви също не са отговорили на въпросите на "Дневник" за договора, който имат, и условията му.

Васил Божков, който е в Обединените арабски емирства с 11 обвинения и България е поискала екстрадирането му, от няколко дни разпростнява документи, с които иска да покаже влияние и връзки между бизнес и управляващи.

Новите документи

Този път той публикува споразумение за реклама на "Национална лотария" АД и "Ню Геймс" в "Нова тв" от 26 юни 2018 г. и споразумение за реклама на "Национaлна лотария" АД и "Ню Геймс" в "Нова тв" с дата 1 август 2019 г. Според обясненията на самия Божков към снимките вторият документ е изготвен след създаването на публикуваната днес паметна записка.

В първото по време споразумение за реклама от 26 юни 2018 г. от една страна са "Национална лотария" АД и "Ню Геймс", а от друга страна - "Нова тв". В документа е записано, че за срока на договора "Ню Геймс" и "Национална лотария" се задължават да инвестират минимален бюджет за излъчване на хазартни предавания и реализиране на рекламни форми в каналите на "Нова тв" в размер на 8 176 800 лв. без ДДС. Срокът на договора обаче не е уточнен и не се вижда от документите.

Във второто споразумение от 1 август 2019 г. страните по договора са същите, но условията са различни. Във финансовите условия се уточнява, че "Национална лотария" АД и "Ню Геймс" се задължават за всяка година за срока на действие на споразумението да плащат на телевизията фиксирано годишно възнаграждение в размер на 20 млн. лв. без ДДС. Сумата е обща за "Национална лотария" АД и "Ню Геймс". "Това възнаграждение е окончателно и не подлежи на увеличение, като "Национална лотария" и/или "Ню Геймс" не дължат каквото и да е друго плащане или престация на "Нова", пише изрично в документа.


Условията на втория документ са ясно записани и по отношение на прекратяване на действието му. Споразумението за реклама влиза в сила от 1 август 2019 г. и е със срок от 10 години - валидно е до 31 юли 2029 г. В условията е записано, че ако някоя от страните реши едностранно да прекрати договора, това трябва да стане с 3-годишно писмено предизвестие. Докато тече срокът на предизвестието, всички ангажименти, поети със споразумението, трябва да се изпълняват, пише изрично в текста.

Договорът за реклама в "Нова телевизия" се коментира отдавна в медийните среди. Когато през април 2018 г. Валери Симеонов внесе идеите си за забрана на рекламата на лотарийни билети, Божков спря договора за реклама на "Национална лотария" за няколко месеца (официалният период не е известен). Тогава от фирмата потвърдиха само, че е прекратен, защото имат "известни проблеми" с медията и преговорят за нов.


Хипотезите бяха, че Божков използва това в преговорите да не бъдат приети законовите промени, но и че това може да намали цената на "Нова тв" за следваща сделка с приемлив за властта купувач - тази на Келнер беше блокирана в Комисията за защита на конкуренцията и по-късно той се отказа да я купи. През 2018 г. КРИБ, чийто председател е Домусчиев, се обяви против промените в хазартния закон.

По-късно рекламата на "Национална лотария" беше възстановена, но запознати твърдят, че на по-ниска стойност от предишния договор, а част от проблема е бил, че медията по никакъв начин не изразила подкрепа към най-големия си рекламодател срещу идеите на Симеонов.

По-рано тази сутрин Божков публикува втора част от сигнала си (както той го представя), а в него вече бе включен бизнесменът Кирил Домусчиев, заради "Нова телевизия" и гаранции за десетгодишен договор за реклама на стойност 20 млн. лева. (Така за периода от 10 г. стойността става 200 млн. лв.)

Домусчиев пък отговори също с публикация във фейсбук, в която не отрече достоверността на паметната записка, но атакува Би Ти Ви. Домусчиев определи хода на Божков като "манипулация". В позицията си той посочва, че няма да говори по темата, "за да не слиза на нивото на Божков".

Договорът между Би Ти Ви и държавния тотализатор

Домусчиев се позова за сигнала до антимонополната комисия на публична информация за договора между Би Ти Ви и тотото. Проверка на публичните източници показа, че в понеделник сутрин точно в 8 часа (часът, за който и Божков беше обявил новата част от сигнала) в сайта "Блиц" и публикуван материал, представен като тяхно разследване за този договор. В статията няма приложени копия или снимки от договора, но се твърди, че според него - за по-малко от 4 години, БСТ е инвестирал в реклама в Би Ти Ви - над 8 млн. лева. Разказано е, че договарянего е станало без обществена поръчка и че е имало схема, според която има една стойност на рекламата и друга се добавя като процент спрямо седмичните постълления на тотализатора.

"Блиц" твърди, че през първата година (2016) сумата е 825 000 лева, а през втората 1 200 000 лева. И още, че първо договорът е забранявал реклама на други хазартни игри, но след това е разрешил такава.

От тотото до 18 часа не отговориха на въпросите на "Дневник", а от Би Ти Ви казаха, че не коментират "търговски взаимоотношения с наши бизнес партньори." И уточниха, че договорът с тотото е и изтекъл по-рано тази година.

Дневник