Комисията за енергийно и водно регулиране да бъде разделена на две, като се създаде отделен контролен орган само за ВиК сектора, се предлага в Закона за ВиК, който предстои да бъде пуснат за обществено обсъждане до дни, каза днес пред БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. Тя допълни, че сегашният регулатор е създаден по закона за енергетиката, което пречило на гъвкавостта на неговата работа.

Аврамова каза още, че ВиК законът предвижда цената на водата да е социално поносима, като се формира от два компонента - постоянен и зависещ от потреблението. В него ще се запише също, че на една територия ще може да има само един ВиК оператор.

Аврамова обяви, че идеята за създаването на Вик холдинга е на повече от две години, а ситуацията с водната криза в Перник била показала, че подобна структура е необходима. Според нея надеждите са, че той ще успее да стабилизира финансово най-закъсалите ВиК дружества. В момента в най-тежко състояние са дружествата в Добрич, Шумен и Сливен.

Холдингът беше създаден с правителствено решение през януари, като задачата му е да управлява държавните ВиК дружества, които ще прехвърлят на холдинга дяловете на държавата чрез апортна вноска. Новата структура ще има капитал 1 млрд лева и бъде принципал на всички ВиК дружества с държавно участие в страната. Основната цел на новия холдинг ще е да не се допускат кризи като тази в Перник. Надеждите са, че след като ВиК дружествата са под една шапка, ще се подобри координацията и контролът в управлението им. В края на миналия месец беше избрано и ръководство на холдинга.

Коментирайки строежа на последния лот от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, Аврамова каза, че в момента се избира изпълнител на мерките, които ще предшестват изграждането на новия път. Те са свързани с опазване на околната среда и плановете са да бъдат приключени до края на годината. По план се движело и изграждането на тунела "Железница" и подходите към него, като очакванията са той да е готов до пролетта на 2021 година.

Последната позиция на правителството за "Струма" през дефилето е, че ще се ползва предварително избраното трасе, като се ползват европейски средства. През февруари регионалният министър обясни, че изтеглянето на апликационната форма, с която се иска европейско финансиране, станало факт на 15 януари, е добре обмислен ход.

Ремонтите по магистрала "Тракия" между 13 и 20 километър ще приключат до края на юни, но по "Хемус" ще се работи и в активния летен сезон, каза днес министърът.

Дневник