Възходът на азиатските университети продължава, а повечето от американските са в отстъпление. Това е основният извод в новото издание на една от най-авторитетнните класации за качество на висшите училища.

QS World University Rankings, смятана за най-често цитираният източник на сравнителна информация за това как се представят университетите по света, постави под №1 за девети пореден път Масачузетския технологичен институт (MIT).

Но авторите на класацията, изготвяна с много консултации и допитвания, изтъкват, че над една четвърт (26) от водещите 100 висши училища в света вече са в Азия и това е рекордно голям брой, откакто се прави подреждането през последните 17 години.

Ето още от акцентите:

- водещите 3 институции на света са в САЩ - след MIT са Stanford University и Harvard University

- University of Oxford (5) е най-висок ооцененият британски университет; University of Cambridge остава седми

- 112 от американските 153 университета отстъпват позициите си и само 34 ги подобряват; основната причина е относителната промяна на тежестта в използваната методология на фактори като академични постижения и изследователско въздействие

- в Швейцария е най-добрият университет от континентална Европа - ETH Zurich е без промяна на 6 позиция

- най-високо оцененият азиатски университет е National University of Singapore (11)

- Китай има с какво да се похвали, защото Tsinghua University продължава да се изкачва и е вече на 15-о място в света

- с 8 места (до 66) се изкачва Universidad de Buenos Aires, най-добрият университет в Латинска Америка; Мексико успява да вкара за пръв път свое висше училище в Топ-100 и това е Universidad Nacional Autónoma de México (100)

- продължават да се изкачват и университети в Русия и Малайзия - Московският държавен университет "Ломоносов" (74) и Universiti Malaya (59) са на позиции, които не са заемали досега.

"Американската хегемония във висшето образование продължава да намалява", коментира Бен Сотър, директор по изследванията в QS (Quacquarelli Symonds). "Причината е растящата конкуренция в света, движена от стратегически инвестиции, международен характер на усилията за подобряване на университетите и силните връзки между образованието и индустрията."

Дневник