"Добър" 4.20 е средната оценка, която получават зрелостниците на матурата по български език и литература, а "много добър" 4.84 - по втория задължителен зрелостен изпит. Това показват резултатите от тазгодишните Матури 2020, на които се явиха съответно 45 хиляди и 35 хиляди ученици, съобщава вестник "Сега". На брифинг днес министърът на образованието Красимир Вълчев коментира, че резултатите не са много по-различни от миналогодишните, с изключение на английския език, при който има значително подобрение.

Тази година зрелостниците са постигнали 53.24 точки на матурата по български език от общо 100. Това е равносилно на "добър" 4.20, докато миналата година средната оценка беше "добър" 4.06. През 2019 г. резултатите на дванадесетокласниците бяха едва 50 т. от 100 възможни - най-ниските, откакто изобщо съществуват матури. Година по-рано - през 2018 г., учениците имаха средно 53.9 точки, през 2017 г. - 52.5 точки, а през 2016 г. - 51.6 точки. Тост, тази година не може да се говори за тенденция на повишаване на резултатите, а по-скоро за

затвърждаване на незадоволителното положение от години насам
Лекото подобрение по български език и литература се дължи на повечето отлични и много добри оценки за сметка на намаляване на средните резултати. "Отличен" 6 са получили близо 14% от учениците, докато 2019 г. техният дял е бил 10 на сто. Много добре са се представили 28.8% от зрелостниците, с 2% повече от миналата година. Добрите оценки са сходен процент - 28% при 29% за 2019 г., тройките намаляват от близо 25% на 20 на сто, а двойките също запазват относителния си дял - 8.2% при 8.7% през 2019 г.

Най-сериозно учениците са били затруднени с членуването, пунктуацията в сложно и просто изречение, правописа на думите с а/я и удвояването на "в". Нисък процент на постижимост има и при задачите, изискващи разпознаване на цитат от художествен текст и възприемането на смислите на даден текст. Най-лесни за учениците пък са били задачите, свързани с правописа на глаголи в първо лице множествено число, а правописа на думи с представки и на звучни съгласни, с определянето на значението на фразеологично съчетание, с разпознаването на изразни средство и др.

На 33-та задача, изискваща учениците да формулират в 2-3 изречения собствена теза, се запазва процентът на тези, които не могат да изпълнят задачата и са получили 0 т. - те са около 16%. За сметка на това леко се увеличава процентът на тези, които са получили максималния брой от 2 т. - от 32% за 2019 г. на 38.7%.

На 34-та задача, по която трябва да се прави кратко резюме, притеснителното е, че двойно по-малко ученици са постигнали максималните 4 т. - процентът им намалява от 5.8 на 2.5 на сто. Това означава, че за зрелостниците все още продължава да бъде трудно извличането на смисъл на даден текст, тоест да разберат това, което са прочели. Продължава и плавното увеличение на процента зрелостници, които работят по последната 41-ва задача - създаване на аргументативен текст - 79%, като почти половината от тях (45.45%) са предпочели да пишат есе вместо интерпретативно съчинение.

Увеличават се резултатите от втората матура

Тази година по 9 от общо 14 предмета по втората матура (предмет по избор) резултатите на младежите се увеличават. През 2019 г. повишения, и то незначителни, имаше само по 5 предмета - химия, физика, биология, руски и испански език, като най-обезпокоителен бе спадът при оценките по английски език. Тази година сривът по английки е "поправен" и учениците вече имат средно 73.5 точки, докато миналата те получиха едва 61.8 точки. По-добре като цяло е представянето още по история, физика, география, биология, руски, немски и италиански език, отчита МОН. Влошаване на средните резултати има по математика, химия, испански език и фолософски цикъл. По френски език средните резултати от 68 точки се запазват.

От МОН не виждат пряка връзка между дистанционното обучение, което се наложи на учениците тази година заради коронавируса, и малко по-добрите резултати, но зам.-министър Таня Михайлова изрази мнение, че може би има такава връзка и по-целенасочената и спокойна подготовка на зрелостниците у дома е изиграла положителна роля.

Красимир Вълчев заяви, че предстои промяна в наредбата за учебните планове, както и в учебните програми, като те ще бъдат олекотени откъм понятия и фактология, за да се остави повече време за упражнения. От 2022 година се планира и промяна на сегашната ниска скала за преобразуване на точките в оценки, стана ясно от думите му. В момента среден 3 се получава при 23 точки, като многократно експерти са поставяли въпроса за адекватността й. Думите на министъра дават очаквания, че след 2 г. точките, които ще бъдат нужни за тройка, ще се повишат, т.е. ще са нужни повече усилия, за да може един зрелостник да изкара матура.

Един зрелостник с пълно 6

За разлика от м.г., когато нямаше зрелостници с 4 пълни шестици, тази има един - Десислава Илиева от Софийската математическа гимназия, която има отличен 6 на матурите по български, математика, химия и биология. 7 са младежите, които са изкарали три пълни шестици, като повечето от тях са от математически гимназии - в Бургас, Варна, Свищов, Габрово, Плевен, Сливен (2-ма), докато м.г. нямаше такива постижения. От 17 на 73-ма са се увеличили и зрелостниците с две пълни шестици, а от 3 хил. на над 4500 са скочили тези, получили две отлични оценки.

Младежите със 100 точки намаляват от 226 на 124, но същото се отнася и за тези, които са получили 0 т. - те спадат от 29 на 19. Намаляват учениците с две слаби оценки - от 973 на 747, както и тези с поне една слаба оценка - от 5939 на 4784.

Отлични оценки по български са получили 6283-ма младежи, докато 2019 г. броят им е бил 5062-ма. Отличните оценки на втория задължителен зрелостен изпит пък са 9836, а през 2019 г. те са били 6677. Слабите оценки по български са 3764, а година по-рано - 4302. Слабите резултати на втората матура пък са 1744 на брой, пак по-малко от миналата година, когато са били 2590.

Десетте гимназии с най-висок успех

Най-добър среден успех на матурата по български език са постиганли учениците от 91 немска гимназия "Проф. К. Гълъбов" - 5.70. На второ място е 73-то училище "Вл. Граматик" - със среден резултат от 5.63, на трето - Американският колеж - 5.59, а на 4-то и 5-то - съответно 164-та Испанска гимназия - 5.56 и Частната профилирана гимназия "АК-Аркус" във Велико Търново - 5.49.

В топ 10 на най-добрите гимназии от шесто до десето място са съответно СМГ, 9-та Френска гимназия, Немската езикова гимназия в Бургас "Гьоте", Първа английска в София, и Езикова гимназия "Пловдив" в Пловдив.

Дневник