Бойкотът на "Фейсбук" минава на глобално ниво - организаторите от неправителствената група за безопасен интернет за деца Common Sense Media се обръщат и към европейски компании.

От началото на кампанията Stop Hate for Profit над 160 фирми, сред които Verizon, Unilever, Coca-Cola, Starbucks, Adidas и Puma, се ангажираха поне през месец юли да спрат да купуват реклама в най-голямата социална мрежа на света. Тя започна след убийството на чернокожия Джордж Флойд от бели полицаи и е насочена срещу неспособността на "Фейсбук" да се справи със словото на омразата.

"Следващият етап е глобален натиск", коментира пред "Ройтерс" изпълнителният директор на Common Sense Джим Стайър.

В неделя "Фейсбук" обяви, че ще си сътрудничи с експерти и гражданското общество, за да развие още инструменти за борба с речта на омразата. Компанията каза още, че инвестициите ѝ в изкуствен интелект ѝ позволяват да открива 90% от изказвания в този дух, още преди да са докладвани от потребителите. Ще бъде забранено и рекламирането на постове, които твърдят, че хората от определена раса, религия, сексуална ориентация или с определен имиграционен статут, са заплаха за общественото здраве или безопасност.

Ако кампанията излезе извън границите на САЩ, тя ще удари още доходите на "Фейсбук", но едва ли ще има значим финансов ефект. Unilever спира рекламите си в САЩ до края на годината, но те са само 10% от общите 250 млн. долара, които харчи по това перо годишно, показват данните на изследователската компания LightShed Partners. Стайър заяви, че ще поиска от големите фирми като нея да прекратят рекламите си в цял свят.

Около една трета от най-големите марки на света ще изтеглят рекламите си или поне го обмислят, показва проучване на Световната федерация на рекламодателите, цитирано от в. "Файненшъл таймс". Други 41% все още не са решили. Проучването е направено измежду 58 члена на организацията, които харчат над 90 млрд. за реклами по целия свят годишно.

Доходът на "Фейсбук" от реклама е около 70 млрд. годишно и четвърт от него идва от големите компании; по-голямата част се дължи на дребния бизнес. Но кампанията увреди имиджа и акциите ѝ - миналия петък те поевтиняха с 8.3%, изтривайки 56 млрд. долара от пазарната ѝ капитализация.

Организаторите на Stop Hate for Profit имат и изисквания към "Фейсбук" - отделно модериране за потребителите, които са таргетирани по раса; повече прозрачност за това как се докладват множество инциденти и прекратяване на събирането на доходи от вредно съдържание.

Рекламната индустрия също има своите искания, обясняват от Световната федерация: повече инструменти, за да могат рекламодателите да контролират по-добре къде се позиционира съдържанието им; цялостна класификация на вредното съдържание и външен одит на свързаните с него данни.

Дневник