Министерството на образованието и науката в Северна Македония вече е изготвило проект за отваряне на учебните заведения за предстоящата 2020/2021 учебна година от първи септември. Той трябва да бъде финализиран следващата седмица, да бъде приет на правителствено заседание и обявен за обществеността.

Планът предвижда стратегии за работа по всички модели на преподаване - присъствено обучение, в което учениците ще носят маски и ще седят на разстояние един от друг, преподаване чрез онлайн платформи, и комбинирано обучение с ротации на учениците за определен период, предава МИА.

Очаква се окончателното решение на правителството да бъде обявено в неделния ден след заседание на правителството. Двадесет дни преди началото на учебната година, обаче, в обществото се наблюдава засилване на дебатите "за" и "против" присъственото обучение по време на учебната година.

Привържениците на физическото присъствие мотивират желанието си децата да ходят на училище с тезата, че онлайн обучението има редица слабости, които са станали ясни от март до юни по време на пандемията - не всички деца имали достъп до лаптопи и таблети, както и до интернет, при някои липсвали всякакви цифрови умения.

Привържениците на онлайн обучението пък се мотивират с тези за опазване на здравето на децата, техните семейства и възрастни близки, опасявайки се, че децата ще бъдат изложени на риск от COVID-19, особено в райони, където броят на заразените е по-голям.

Министърът на образованието и науката Арбер Адеми подчерта, че в Координационния кризисен център, както и в правителството и в образователните институции, преобладава мнението, че е по-добре учебната година да започне в присъствена форма.

Все още, обаче, методите на работа, описани в специални протоколи, не са получили окончателното становище на Комисията по инфекциозни болести. Едва след нейното становище ще стане якно кой модел на обучение ще бъде избран, как ще се реагира при влошаване на епидемичната ситуация и как ще се работи по-нататък.

Представителят на УНИЦЕФ в страната Патриша ди Джовани, която при представянето на резултатите от научните изследвания заяви, че пандемията налага пренасочване към дистанционно обучение, смята, че е по-добре за децата да не пропускат уроци, но подчерта и че има все повече доказателства за отрицателното въздействие на затворените училища.

Изолирането от социални контакти ще се отрази дългосрочно на ученето, безопасността, здравето и благополучието на децата, смята още Ди Джовани. Онлайн проучване на Министерството на образованието и науката, УНИЦЕФ и екипа на Reactor Research, публикувано вчера, показва, че около половината от анкетираните родители, директори и учители смятат, че училището трябва да продължи присъствено през септември.

Около една трета от родителите, директорите и учителите са за комбиниран подход - физическо и дистанционно обучение в рамките на часове или дни от седмицата.

Дарик