Най-големият обект в астероидния пояс между Марс и Юпитер се оказа повече от скална маса, достойна да я класифицира като планета джудже - Церера (Ceres) е "свят на океани" със сериозни запаси от вода под повърхността си.

Това сочат резултатите от американско-европейска мисия, анализирала изображения от апарат на НАСА на около 35 км от Церера, предаде "Гардиън".

Работата на учените е насочена основно към кратера Occator, възникнал преди 20 млн. години, под който се наблюдава висока концентрация на сол.

Изображенията показват, че под повърхността се среща минералът хидрохалит, който обикновено се открива в морския лед, но никога досега не е наблюдаван извън Земята. Учени допускат, че хидрохалитът може да дава сигнал, че процеси, свързани с наличието на вода под повърхността, може да продължават и в момента.

"Сега можем да кажем, че Церера е нещо като свят на океани, каквито са и някои от луните на Сатурн и Юпитер", обяснява Мария Кристина де Санктис от Националния институт за астрофизика в Рим, цитирана от "Франс прес".

Солните залежи, изглежда, са се натрупали в последните 2 млн. години според екипа. Този и други открити минерали, открити на Церера, "са всички необходими за възникването на живота" и това прави намерения материал "изключително важен от гледна точка на астробиологията", казва тя.

Досега мисията Dawn ("Зора") е предоставяла и други свидетелства, че на Церера може да има запаси от лед и вода.