Европейската комисия има право да изтегля автомобили от целия ЕС при нарушения на правилата за вредните емисии и да глобява производителите с до 30 хил. евро на автомобил. Регламентът за одобряването и надзора на пазара на моторни превозни средства ще започне да се прилага от днес. Той бе приет през 2018 г., след скандала "Дизелгейт".

Основните елементи на новите правила на ЕС са:

- Независимост и качество на изпитването преди пускането на автомобил на пазара: техническите служби, извършващи изпитвания и инспекции на нови модели автомобили, ще бъдат подлагани на независим одит въз основа на строги критерии, за да получат и запазят предоставяния им от държавите членки статут. Националните органи по одобряването на типа вече подлежат на партньорски оценки, за да се гарантира, че съответните правила се прилагат стриктно в целия ЕС.

- Проверки на вече пуснати на пазара автомобили: с новата рамка също така се подобряват проверките на превозните средства, които вече се предлагат на пазара и продават в местните представителства. Отсега нататък от държавите членки се изисква редовно да проверяват минимален брой автомобили и те вече са в състояние да предприемат предпазни мерки срещу превозни средства на своята територия, които не отговарят на изискванията, без да е необходимо да чакат органа, издал одобрението на типа, да предприеме действия.

Европейците с основание очакват да разполагат с най-чистите и безопасни автомобили. Това предполага най-строг контрол на автомобилите, които се предлагат на пазара и се движат по нашите пътища. Необходимо е също така ефективно правоприлагане и надзор на европейско равнище.

Тиери Бретон, комисар по вътрешния пазар

- Надзор на европейско равнище: в допълнение Комисията вече може да извършва проверки за съответствие на превозните средства в лаборатории или на пътя. В случаите, когато производителите нарушават законодателството в областта на одобряването на типа (например като използват измервателно-коригиращи устройства или представят фалшиви декларации), Комисията може да разпореди изтегляне от пазара в целия ЕС и да наложи санкции на тези производители на стойност до 30 хил. евро на автомобил. До момента само националните органи, издали одобрение за конкретния тип автомобили, можеха да налагат такива мерки.

Одобряването на типа е процесът на удостоверяване, че дадено превозно средство отговаря на всички изисквания за пускане на пазара и за стриктна проверка на текущото съответствие на производителите с правото на ЕС, включително по отношение на пределните стойности за емисиите, предвидени в отделен регламент.

Дневник