Отделни групи в класовете; дистанция; пристигане на етапи, а затварянето на училищата да бъде последната и най-крайна мярка. Това са препоръките на Световната здравна организация в момент, в който учениците в Европа и света се завръщат в класната стая.

Кризата с коронавируса доведе до най-големият трус на образователните системи в историята, засягайки 1.6 млрд. ученици и студенти в над 190 държави. СЗО в координация с Италия организира среща на високо ниво с представители на европейските си членки и се очаква в идните седмици да разработи обща рамка за възстановяването на обучението.

Макар че децата може да се заразят и да пренесат COVID-19, те не страдат в голяма степен от вируса - повечето случаи са леки или асимптоматични, припомня СЗО в изявлението си след срещата. Но затварянето на училищата им влияе зле - както на образованието, така и на психическото здраве и социалното развитие. Още по-опасна е ситуацията за децата, които са застрашени от домашно насилие.

Кризата засяга най-тежко най-уязвимите, алармира още организацията. Дигиталната бедност и затрудненията на родителите да помагат в процеса на обучение удрят най-зле по вече живеещите в опасни ситуации деца. Достъпът до образование е още по-труден за децата с хронични здравословни проблеми и увреждания.

Защитни мерки

Миене на ръце, физическа дистанция, употреба на маски, където е подходящо, и оставане у дома при болест - това са основните мерки, които СЗО препоръчва. Специални политики трябва да се въведат за децата в риск, със специални образователни потребности или с други болести, които ги правят рискови групи за по-тежко прекарване на болестта.

"Не може да допуснем децата да станат скрити жертви на пандемията, като им отнемем възможностите, които заслужават", Ханс Клюге, директор на СЗО за Европа

"Реалистично е да се подготвяме и планираме онлайн обучение, което да може да допълни обучението в училищата", смята още СЗО. "Това ще е необходимо по време на временните затваряния. Може да бъде алтернатива за уязвимите деца и учители или по време на епизодична карантина. Освен това може да допълва обучението в училище в обстоятелства, когато децата редуват присъствието си, за да се спазва физическата дистанция в по-малките класни стаи".

Дневник