Две присъди доживотен затвор без право на замяна прочете днес специализираният наказателен съд по делото за атентата на летището в бургаския квартал "Сарафово" 8 години след взрива. Най-тежкото наказание по българското законодателство получиха на първа инстанция ливанците Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан, обвинени за съучастие в организацията на акта. Двамата обаче бяха предадени на съд задочно и все още се издирват с червена бюлетина на Интерпол и докато не бъдат открити, наказанието им е по-скоро формално.

Прекият извършител на атентата - алжирският гражданин Мохамед Хасан ел Хюсейни, загина при взрива на 18 юли 2012 г., причинявайки смъртта на петима израелски граждани и българския шофьор на автобуса Мустафа Кьосев. При взрива на летището бяха ранени 38 души. Обвинителният акт бе внесен в съда през лятото на 2016 г., a магистратите направиха неколкократни, но безуспешни опити да започнат процеса. Причината делото да не може да тръгне в продължение на месеци бе нередовно призоваване на част от пострадалите израелски граждани или отсъствие на някои от защитниците.

По делото са конституирани над 100 пострадали и близки на пострадали от атентата. Те депозираха и граждански искове на рекордната обща стойност от близо 200 млн. лв. Съдът уважи повечето от исковете за неимуществените вреди и отхвърли исковете за имуществените. Призовани и разпитани по случая бяха 145 свидетели, като около 40 от тях са полицаи и около 50 - експерти. Присъдите не са окончателни и могат да бъдат обжалвани на втора инстанция.

Спорната връзка на терористите с "Хизбула"

По време на пледоариите миналата седмица от прокуратурата условно разделиха терористичния атентат на три етапа, като първият е включвал подготовката и влизането на атентаторите в България, което е станало лесно през летния период, когато традиционно пристигат много чужденци. Разследващите са установили, че тримата чужденци са ползвали един и същ маршрут, като са влезли и излезли през Дунав мост. Вторият етап включва подготовката - тримата не са се познавали, но са осъществили срещи. Третият и последен етап е самият взрив.

Преди финала на делото главният прокурор Иван Гешев обяви, че "за никого не е тайна, че зад този терористичен акт седи като логистика и финансиране "Хизбула" и че тримата атентатори са били част от военното крило на "Хизбула". В делото обаче няма доказателства за връзката им с военното крило на "Хизбула", макар че за връзка с организацията говориха през годините много бивши и настоящи експерти по национална сигурност, министри и посланици.

Още в началото на процеса съдът прие, че за военното крило на ливанската шиитска групировка "Хизбула" няма данни и доказателства, че има връзка с атентата, и то не бе конституирано като граждански ответник, каквото бе искането на пострадалите. В началото на 2013 г. тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов също обяви междинни резултати от разследването, които свързвали терористичния акт с "Хизбула". Повече четете тук. Според бившия министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев също има ясни следи, които показват, че "Хизбула" седи зад атентата в Бургас

Прокуратурата също пледира, че събраните писмени, гласни и веществени доказателства сочат по несъмнен начин, че Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан, както и атентаторът с френско и ливанско гражданство Мохамад ел Хюсейни са имали връзка с шиитската групировка "Хизбула".

Миналата седмица държавното обвинение поиска и да бъдат уважени изцяло гражданските искове на пострадалите при взрива. В началото на процеса ранени и техни близки поискаха общо 200 млн. лв. обезщетение за претърпени от тях имуществени и неимуществени вреди.

Терористи с фалшиви документи и занижен контрол на летището

По време на разследването бе установено, че при атентата е използвана амониево-селитрена смес с тротилов еквивалент около 2200 грама. Взривени са по радиостанция, която Хюсейни е активирал, след като е станал скандал между него и пътниците от автобуса с израелски туристи. Той е опитал да се слее с тях и да сложи багажа си със самоделното взривно устройство, но те са го усетили и са влезли в пререкания.

Тогава той се обръща с гръб към автобуса и взривът избухва - на едва около 80 см от превозното средство. Любопитно е, че според експертизите категорично в момента на взрива той е бил с вдигнат ляв крак, т.е. опитвал се е да се оттегли.

По време на разследването бе направен и следствен експеримент, при който на полигон край Ихтиман бяха взривени автобуси. Във и около тях бяха поставени изработени в "Арсенал" манекени, а разследващите сравняваха травмите на пострадалите, мощността на взрива, както и местоположението на атентатора.От свидетелските показания се разбра, че по време на атентата двама гранични полицаи са обхождали паркинга, където са паркирали автобусите, чакащи туристите, и чакалнята на летището. Достъпът до тези райони е бил напълно свободен за всеки гражданин, като задължение на полицаите било да искат документи само на тези, които им се сторят съмнителни или нарушават обществения ред.

Пристигащите на летището туристи сами си вземали багажите от лентата и си ги отнасяли до автобусите, като нерядко и сами си ги поставяли в багажника. Служебните лица нямали право да им пипат багажите, обясниха свидетелите.

Между отдела за видеонаблюдение и граничните полицаи не е имало координация, разказаха по време на процеса свидетели.

След взрива бяха намерени фалшивите документи на Ел Хадж Хасан и на Ел Хюсейни. По тях разследващите успяват да проследят организацията на атентата. Според прокуратурата фалшивите документи са изработени на един и същ принтер, продаден в Ливан.

Съучастниците на взривилия се атентатор - Хасан ел Хадж Хасан (27 г.) и Мелиад Фарах (35 г.), са имали различни роли и задачи в подготовката и реализирането на атентата, смятат разследващи. Хасан е бил отговорен за логистиката на терористичната група - осигурил квартири и автомобили под наем. Мелиад Фарах е бил ангажиран със сглобяването на самоделната бомба и детонатора.

И тримата били от ливански произход и ползвали фалшиви документи. За квартири и коли под наем в България терористите използвали шофьорски книжки от американския щат Мичиган и се представяли за американски туристи.

Двамата мъже са били в България около 20 дни преди атентата, като Мелиад Фарах е проверявал какви са мерките за сигурност на летищата във Варна и Бургас, както и кога пристигат полетите с израелски туристи.
Няма данни Фарах да се е срещал с Мохамед Хасан ел Хюсейни. Двамата са били в различни градове в страната, ползвали са квартири, автомобили под наем и са се придвижвали с такси.

Според обвинителния акт Хасан ел Хадж Хасан е изработил френския паспорт на взривилия се Мохамед ел Хюсейни, който пристига на летището в Бургас с фалшива самоличност като Филип Мартен. 23-годишният атентатор се слива с пътниците - с къси панталони, тениска, бейзболна шапка. Кадрите от охранителните камери бяха разпространени от МВР в опит за установяване на самоличността на взривилия се атентатор.

Дневник