Дезинформацията във Фейсбук сега е по-популярна, отколкото на изборите в САЩ през 2016 г., показва проучване на дигиталния отдел на института German Marshall Fund Digital. То е извършено в партньорство с организацията NewsGuard, която оценява достоверността на информационни сайтове, и компанията за проучване на социални мрежи NewsWhip.

Най-често заблуждаващото съдържание идва от два виде сайтове - "създатели на фалшиво съдържание", които често публикуват неверни неща, и "манипулатори", които не се позовават на доказателства за твърденията си и не спазват основни журналистически правила, но не прекрачват границата за многократно публикуване на лъжи.

Малък брой такива сайтове достигат до мнозинството потребители - топ 10 на заблуждаващите източници правят 62% от интеракциите с аудиторията. И всички те са от категорията "манипулатори".
Интеракциите освен това са се увеличили от третото тримесечие на 2016 г. - популярността на манипулаторите е надминала тази на създателите на фалшиво съдържание. Но нарастване има и при двата вида сайтове - при първите с 293%, а при вторите - със 102%.

Наскоро Фейсбук обяви, че ще спре да приема нови политически реклами в седмицата преди президентските избори в САЩ. Това е част от плана на социалната мрежа да намали разпространението на дезинформация и да ограничи намесата в изборите. "Боя се, че опасността от гражданско неподчинение в страната е по-голяма заради разделението на нацията и това, че изборните резултати вероятно ще бъдат известни след дни или седмици", каза Марк Зукърбърг в пост във Фейсбук, цитиран от агенция "Ройтерс".

Заради коронавируса вероятно много по-голям процент хора от обичайното ще гласуват по пощата, което ще забави обработката на бюлетините. А президентът Доналд Тръмп вече от седмици твърди, че очаква изборните резултати да бъдат фалшифицирани. Миналата година "Туитър" забрани политическите реклами, а "Гугъл" ограничи възможността на рекламодателите да микротаргетират избиратели с такова съдържание.

Дневник