Във връзка с проверките, на които Държавната агенция Национална сигурност и Националната агенция за приходите подлагат телевизия "Евроком", Съюзът на издателите в България изразява категоричното си несъгласие с тази форма на натиск върху независими медии. Това пише в позиция на организацията, публикувана на сайта й.

Десет месеца след като бившият водещ в телевизията Николай Бареков подаде сигнал до прокуратурата за това как се финансира телевизия "Евроком", в медията в края на септември са получени две писма от Държавна агенция Национална сигурност (ДАНС) и Национална агенция за приходите (НАП), с които се иска информация за рекламодателите на три предавания.

Искането на информация за рекламодателите на три предавания - "Евро ДикоФ" с водещ Сашо Диков, "Честно казано" с водещ Люба Кулезич и "Седмичник с Береану" с водещ Владимир Береану, както и на други външни продукции, е не само демонстрация на "интерес" към определени журналисти от страна на ДАНС, но и натиск спрямо рекламодателите на телевизията, посочва съюзът.

"Рекламодателите са тези, благодарение на които една медия, която не е на правителствена хранилка, може да съществува. Насочването на държавни институции срещу фирми, само защото са решили да рекламират в определена медия, е сериозна заплаха за съществуването на всяка свободна медия", се казва в позицията по казуса.

Съюзът на издателите в България призовава въпросните институции да не харчат парите на българските данъкоплатци, превръщайки се в маши за изпълнение на политически поръчки срещу медии. Използването на държавната машина срещу независими медии е основната причина за незавидното състояние на свободата на словото в България, обявява организацията.

Дневник