На британските мобилни оператори ще бъде забранено да продават телефони, заключени в техните мрежи, заяви регулаторът Ofcom във вторник, като промяната цели да премахне бариерата за смяна на доставчика от клиентите.

Компании, включително BT/EE, Tesco Mobile и Vodafone, продават телефони, които не могат да се използват в други мрежи, освен ако не са отключени, потенциално сложен процес, който може да струва около 10 британски лири и обезсърчава собствениците да сменят доставчика в края на договорите си, смята Ofcom.

Забраната ще влезе в сила през декември 2021 г.

Мобилните оператори дълго време твърдяха, че заключените устройства помагат за предотвратяване на кражби и измами, напомня Би Би Си.

Някои компании вече са се отказали от тази практика - O2, Sky, Three и Virgin Media продават само отключени устройства на своите клиенти.

Vodafone вече отговори: "Ние сме готови да приложим тези промени, когато те влязат в сила." EE добави: "Ще работим с Ofcom, за да спазим неговите насоки."

Според проучване на Ofcom около половината от клиентите, които се опитват да отключат устройствата си, изпитват трудности. Това може да включва дълго чакане за получаване на кода, необходим за задействане на процеса, както и неработещи кодове.

Регулаторът добави, че някои собственици не осъзнават, че техните устройства са заключени на първо място, което ги кара да търпят загуба на услуга, когато се опитват да превключат на друг оператор.

Забраната означава, че Великобритания остава в съответствие с по-широките европейски правила, но Ofcom отбелязва, че вече е проучвала проблема, преди ЕС да въведе регламентите през 2018 г.

Правителството заяви, че ще се придържа към Европейския кодекс за електронни комуникации, въпреки че планира да завърши преходния период за Брекзит тази година.

Забраната на заключените телефони е една от няколкото нови мерки, които британските доставчици на телекомуникационни услуги ще трябва да следват.

Други включват задължение за предоставяне на комуникации в достъпни формати - като брайл - при поискване; повече права на клиентите да прекратят договора, ако се направят промени в него, за които не са били уведомени преди подписването; и изискване клиентите да получават ясно обобщение на ключовите части на договора.

Освен това регулаторът планира да улесни смяната на доставчици на широколентов интернет достъп до декември 2022 г.

Дневник