Съществуващата в България система за ипотечни кредити се характеризира с правна сложност на етапите на договаряне, на събиране на дългове и на изчерпване на националните средства за правна защита.

Това гласят заключения на Комисията по петиции в Европарламента.

Докладът е изготвен след проучвателна командировка на нейна делегация у нас през февруари. Посещението е било организирано с цел проучване на въпроси, повдигнати в множество получени петиции за предполагаеми неравноправни договорни клаузи в ипотечните кредити.

Липса на познания сред гражданите

Проблемите, с които се сблъскват вносителите на петиции, макар и да имат правно основание, сякаш се изострят от съществуващата система. Тя изглежда непрозрачна и много сложна, смятат членовете на делегацията. Според тях сред гражданите липсва елементарно юридическо образование и познания. Необходима е повече и опростена информация за правните последици от поемането на договорни задължения, свързани с ипотеки.
Заключения и препоръки

Основните недостатъци на съществуващата правна рамка са следните:

    • 1. Липсваща гаранция за равни права в процедурите по събиране на дългове, които не гарантират напълно защитата на потребителите;

    • 2. Подвеждащо поведение на частни банки - например сключване на голям брой договори, прилагане на по-малко строги изисквания за платежоспособност, неинформиране на потребителите за потенциални рискове, подвеждащи клаузи в договорите;

    • 3. Недостатъчен надзор и недостатъчно санкциониране на частните съдебни изпълнители (ЧСИ);

    • 4. Слаба система за защита на потребителите, труден достъп до безплатна правна помощ, особено за потребителите в най-неравностойно положение.

Делегацията отправя някои препоръки към България. Ето част от тях:

    • Да се създаде правна сигурност за банките и инвеститорите и същевременно да се гарантира защитата на потребителите. Правната рамка трябва да гарантира, че правата на двете страни са еднакво представени по време на процедурите;

    • Да се предостави на Комисията за защита на потребителите (КЗП) повече независимост, най-вече с оглед на настоящата й зависимост от изпълнителната власт (по-специално Министерството на икономиката);

    • Да се осигури механизъм, който да предотвратява въвеждане на неравноправни клаузи в договорите от банките и другите доставчици на финансови услуги, и да ги санкционира за въвеждането на такива клаузи и за нарушаване на правата на потребителите;

    • Българската народна банка (БНБ) трябва да гарантира, че частните банки имат ясни правила за кредитите. Така ще се гарантира, че потребителите са защитени в съответствие със законодателството на ЕС;

    • Да се предостави на кредитополучателите и потребителите ясна информация за последиците от сключването на договор с банката в съответствие със съществуващата нормативна уредба;

    • Вносителите на петициите да могат да търсят индивидуална защита от съдебната система.

Днес заключенията и препоръките бяха разгледани. До 16 ноември има време да бъдат внесени промени. Документът трябва да бъде гласуван в парламентарната комисия през декември.

Делегацията отправя някои препоръки към България. Ето част от тях:

    • Да се създаде правна сигурност за банките и инвеститорите и същевременно да се гарантира защитата на потребителите. Правната рамка трябва да гарантира, че правата на двете страни са еднакво представени по време на процедурите;

    • Да се предостави на Комисията за защита на потребителите (КЗП) повече независимост, най-вече с оглед на настоящата й зависимост от изпълнителната власт (по-специално Министерството на икономиката);

    • Да се осигури механизъм, който да предотвратява въвеждане на неравноправни клаузи в договорите от банките и другите доставчици на финансови услуги, и да ги санкционира за въвеждането на такива клаузи и за нарушаване на правата на потребителите;

    • Българската народна банка (БНБ) трябва да гарантира, че частните банки имат ясни правила за кредитите. Така ще се гарантира, че потребителите са защитени в съответствие със законодателството на ЕС;

    • Да се предостави на кредитополучателите и потребителите ясна информация за последиците от сключването на договор с банката в съответствие със съществуващата нормативна уредба;

    • Вносителите на петициите да могат да търсят индивидуална защита от съдебната система.

Днес заключенията и препоръките бяха разгледани. До 16 ноември има време да бъдат внесени промени. Документът трябва да бъде гласуван в парламентарната комисия през декември.

Клуб Z