За какво ви е климатикът през зимата? Така и така си е студено, а той само увеличава разхода. Много шофьори разсъждават по този начин, но това е дълбоко погрешно.

Дългият период извън употреба е също толкова вреден за климатика, колкото и за останалите агрегати в автомобила. Неговите компоненти се нуждаят от смазване - а ролята на смазка изпълнява всъщност хладилният агент. Ако дълго не го включвате, предпазният слой по детайлите изтънява и изчезва, излагайки ги на вредните въздействия на въздуха и влагата. Освен това, ако не ползвате климатика цяла зима, при включването напролет той ще трябва на порботи първоначално "на сухо" - което износва компонентите и изпълва системата с микроскопични отпадъци.

Заблуда 1: Климатикът не е нужен през зимата

Не ви е нужна охлаждащата функция, това е ясно. Но климатикът има и друга задача - да разпотява стъклата. Прави го особено ефективно, ако го ползвате в режим на затворена рециркулация. Тогава той взема въздух от салона, който винаги е поне мъничко по-топъл от външния, изсушава го и го насочва към влажните стъкла.

Заблуда 2: Достатъчно е да го включите един-два пъти

Чели сме съвети, според които е достатъчно да включите климатика два пъти през зимния сезон, за да бъдат добре смазани компонентите му. Това не е вярно за съжаление. Необходимо е да го правите поне веднъж на две седмици.

Заблуда 3: Климатикът се поврежда, ако работи зимата

При климатичните системи в по-стари автомобили наистина се е случвало те да спрат да работят през зимата. Но причината не е, че са се повредили от студа. Просто хладилният агент (в миналото - фреон, в по-ново време - тетрафлуоретан) се свива при ниски температури, налягането в системата пада и ако газът е бил понамалял така или иначе, тя преустановява работа. Тогава просто трябва да се допълни.

Днес.бг