Около две трети от компаниите в страната не са намалили разходите си за човешки ресурси чрез понижение на заплатите, отмяна на допълнителни придобивки или неплатен отпуск на служителите си. Повече са работодателите, които имат нужда от наемане на още кадри, отколкото тези, които са освободили свои служители. А 66% от служителите биха препоръчали своя работодател като желана компания за работа.

Това са основните изводи от най-новото изследване на "Менпауър груп България" (ManpowerGroup), което анализира предприетите мерки на работодателите, свързани с епидемията, промените в ежедневните бизнес процеси и въздействието им върху служителите в различни индустрии. То е проведено от края на декември 2020 г. до края на януари 2021 г. под формата на анкета от 16 въпроса с представителна извадка от 217 служители на различни йерархични нива в компании от 13 индустрии в цялата страна. Не се посочва точния брой компании.

Близо 51% от анкетираните служители споделят, че в компанията, в която работят, не се е стигнало да отмяна на съществуващи придобивки, над 61% от работодателите са запазили нивата на заплащане и само 17% от компаниите са пуснали персонала в неплатен отпуск.

"Част от отменените допълнителни стимули се дължат и на дългия период на работа от вкъщи за много от нас, което промени необходимостта да се осигуряват билети за градски транспорт, ваучери за гориво, кетъринг в офиса и подобни", анализира Герасим Найденов, старши консултант "Пазарни проучвания" в "ManpowerGroup България", цитиран от компанията.

"От друга страна, малко над 19% от анкетираните споделят, че работодателите им са намалили нивата на заплащане, но това се отнася за най-засегнатите от кризата сектори като "Туризъм и ресторантьорство", "Търговия" и "Производство". За длъжностите и индустриите, в които продължава да има глад за квалифицирани кадри, например в сектора на информационните технологии, заплатите не спряха да растат и по време на пандемията", допълва той.

Общо 39% от анкетираните служители очакват работодателите им да наемат още хора заради увеличения обем на работа по време на пандемията, като тази нужда е най-осезаема в секторите "Информационни технологии", "Здравеопазване и фармация" и "Транспорт и логистика".

Близо половината от анкетираните служители одобряват мерките, които работодателите са предприели в кризисната ситуация, като показват най-голямо удовлетворение от осигуряването на защитни средства като маски, ръкавици и дезинфектанти (79%), възможности за работа от вкъщи (75%) и гъвкаво работно време (69%), както и програми за професионално развитие като консултации и обучения (50%).

"Фактът, че две трети от служителите в страната биха препоръчали компанията си за желан работодател, е ясен знак, че бизнесът е предприел адекватни мерки за своите таланти по време на най-трудните моменти. Недостигът на кадри и бързо променящите се бизнес нужди накараха много работодатели да разработят гъвкави стратегии за изграждане и позициониране на своя имидж като предпочитано място за работа и все по-често да прилагат нетрадиционни решения за организация на работния процес, като отчитат индивидуалните нужди и специфики на всеки един служител", коментира Мария Стоева, мениджър "Бизнес развитие".

Дневник