Ние препотвърждаваме образованието като приоритет и това си има реални измерения. Всички политически партии и коалиции казват в момента, че образованието им е приоритет, но ние го потвърдихме. Потвърдихме го като увеличихме разходите за образование от 3,6 на 4,5% от БВП, изпълнихме си обещанията и за увеличение на възнагражденията. Сега достигнахме най-високият процент – 123-124% от средната за страната заплата.

Това каза министърът на образованието и водачът на листата за народни представители на ГЕРБ за Шумен Красимир Вълчев на онлайн среща на тема „Реформи и устойчивост в образователната система“. В нея се включиха 85 преподаватели и ръководители на детски градини и училища от Шуменска област. На срещата, заедно с министър Вълчев, бяха и кандидатите за народни представители от 30-то МИР-Шумен Димо Георгиев, Роска Петкова и евродепутатът от ГЕРБ и ЕНП Асим Адемов.

Според образователния министър, увеличението на учителските възнаграждения е довело до възстановяване на авторитета на професията, но то е важно и по няколко други причини – да се мотивират настоящите учители, да се мотивира бъдещото поколение учители, и на трето място, да се мотивират по-добрите ученици да се включат в учителска професия. „Два пъти се е увеличил броят кандидати за едно учителско място, повиши се и средният успех от държавните зрелостни изпити на тези, които се включват в педагогическо образование. Общо взето, ако по-добрите ученици стават учители, ще имаме по-добро образование. Да, но за да стават децата днес учители в период на разширяващи възможности за реализация, трябва да ги мотивираме с нещо, трябва да има премия. Затова казваме, че заплатите трябва да са 125% от средните за страната. Това искаме да обещаем на младите хора“, заяви Вълчев и добави, че ангажимент на ГЕРБ през следващия мандат е дялът на разходите за образование да достигне 5% от БВП на страната.

Този по-висок дял от държавния бюджет ще гарантира и така необходимото обновяване и развиване на материалната база. „През последните години стартирахме много промени. Няма сегмент на системата, който да не е претърпял промени. Следващите години ще има повече средства за материална база. Можем да кажем, че всички училища вече ще бъдат санирани. Заложили сме и в оперативните програми и в плана за възстановяване и устойчивост. Акцент трябва да бъдат кабинетите и дворовете. Ако искаме да имаме добра, благоприятна среда за учене, трябва да имаме кабинети. Най-добре в момента ги правят по проектите за STEM центровете. Поемаме ангажимент във всички  училища да се изградят такива центрове.
Така че, ако имаме повече средства за кабинети, аз съм убеден, виждам толкова креативност, във вас, така че ще направите най-добрите кабинети. Дворовете са изостанали също. Поемаме ангажимент във всяко едно училище да изградим поне по една спортна площадка. Поне по една. Надявам се да имаме средства и за повече. Спортното игрище не е целият двор, но убеден съм, че можем да отделим повече средства“, каза министър Красимир Вълчев.

Той говори за ключовите реформи в последните години – въвеждането на компетентностен подход, функционалността на знанията, фокуса върху мотивацията за учене, новите умения, персонализираните уроци. „Аз лично се чувствам закъснял в някои неща, които направихме късно в министерството или не направихме в достатъчна степен. Примерно, да променим изпитните формати. Те трябва да се променят повече към меренето на умения и съответно по-малко към заучаване на фактология. Има още какво да се отърси от учебници, да се оптимизират учебните програми от гледна точка на фактология. Не мисля, че вече трябва да правим големи промени в разместване на учебното съдържание. По-скоро промените да са в тази посока – освобождаване на време за затвърждаване на знания, упражнения, свързване на знания. И това се ангажираме да го правим в следващите години. Максимално трябва да продължим да насърчаваме иновациите в училищата и в детските градини. Последните години увеличихме приема в IT профили и професии – от 6 на 11 хил., близо два пъти в 8 клас. Стартирахме компютърно моделиране в 3 клас, стартирахме програмата за обучение за IT кариера за ученици, които са от други профили и професии, във висшите училища също увеличихме... Колкото повече програмисти имаме, толкова по-подготвени ще влезем в ерата на още по-мащабни трансформации. Така че сме длъжни да реагираме на това предизвикателство. IT секторът задържа хора в страната и в регионите“, каза Вълчев.

Той обясни, че българската образователна система е сравнително добре при изграждането на толкова важната облачна инфраструктура. „Това е основата на персонализацията на ученето. Това ще бъде електронна раница и портфолио на ученика – учителят в 12-и клас ще може да види как е учило детето от първи клас. Ще бъде основа и за персонално насочване на уроците. След внедряването на модулите за електронно изпитване, правим това с Гугъл и Майкрософт. Идеята е да се направят такива изпитни текстове, че заедно с алгоритмите на платформите да помагат да се анализират дефицитите. Образно казано - ако детето е изтървало запетаята, му се насочват уроци за запетаята. Ако е изтървало тирето – урокът му се насочва към този за тирето, ако се е затруднило с Африка, се изпраща урока за Африка“, каза Красимир Вълчев.

Според него днешното поколение деца учат много повече уроци от електронни ресурси, а до края на десетилетието прогнозите са, че ще учат повече от електронни уроци, отколкото от учебници. „Те и в момента го правят, най-вече в „Уча се“. Но ние трябва да имаме безплатни уроци. Затова в момента готвим процедурата за купуване на софтуер, който да позволява да се сглобяват уроци от вас, от учителите. Вие сте 90 хиляди и ако 5 хил. от вас правят уроци, ще направим библиотека от безплатни уроци за всички класове, всички теми, всички дисциплини. И това може да се случи до 4-5 години“, завърши Вълчев.

В онлайн срещата той отговори на поставени от директори и учители въпроси за прекомерната административна натовареност, за нуждата от повече практика в обучението на студентите по педагогика, за подобряването на психическото здраве на работещите в системата.

Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Пресцентър на ПП ГЕРБ-Шумен