Парламентът прие промени в Закона за концесиите на второ четене, съобщи БТА.

Част от измененията са свързани със солидарната отговорност, начина на разрешаване на спорове между страните по концесионния договор, основанията за недействителност на концесионния договор, както и редакционни промени. Посочени са случаите, в които може да се издаде решение за провеждане на повторна процедура.

Предвижда се страните по договор за концесия с трансграничен интерес да могат да предвидят решаването на спорове по договора да се извършва от арбитражен съд.

Според досегашните текстове инвеститорите в проектната компания отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. Практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.

Според "Капитал" това положение отблъскваше желаещите, при това големи фирми, да концесионират летището в София. Докато промените се внесат и гласуват, правителството четири пъти удължи срока за подаване на оферти по концесионната процедура като последната дата е 3 април 2019 г.

На пресконференция в централата си депутати от БСП определиха измененията като скандални, а Елена Йончева попита риторично дали изборът на концесионер е предопределен.

Йончева заяви, цитирана от БТА, че според тази поправка концесионният договор няма да е недействителен, ако не отговаря на българското законодателство, и изтъкна, че за първи път държавата е напълно уязвима и не може да защити своя интерес. "Затова ние задаваме въпрос: предопределен ли е изборът на концесионера, защо е необходимо да се направи тази поправка, която прави държавата напълно уязвима? Ако е предопределен изборът на концесионер - стоят ли турски интереси зад тази фирма", попита Йончева.

Тя припомни, че процедурата беше спряна от служебното правителство "Герджиков" и подновена от сегашния кабинет и изказа опасения, че с друга клауза се "връзват ръцете" на бъдещи управляващи, ако искат да прекратят този проект.

Дневник