Огромните гробища за самолети в пустините на САЩ са известни, но и в Европа има места, където се трупат машини, излезли от употреба, пише германското издание "Виртшафтсвохе".

Те обаче не биват изоставяни - европейският самолетостроител "Еърбъс" (Airbus) все по-често ги разглобява и рециклира. Това се случва край френския град Тарб в подножието на Пиренеите.

Много от самолетите, които "Еърбъс" спира от движение в Европа, са учудващо нови - някои машини А340 са били в движение едва десетина години, макар че по-обичайно е на сметището да се окажат самолети с 30 години служба. В Тарб сега се намират и три огромни джъмбоджета А380, от които са се отказали Сингапурските авиолинии (Singapore Airlines). Очаква се да пристигнат и още, а първите вече са демонтирани.

На пръв поглед изхвърлянето на толкова нови машини изглежда безсмислено от икономическа и екологична гледна точка. То обаче е оправдано поне от екосъображения. Обемът въглеродни емисии, който се отделя при производството на един самолет, е изключително малък спрямо емисиите при експлоатацията му. Поради това си заслужава дори наистина нови машини да бъдат заменяни с по-леки и икономични. Моделът А340 например се задвижва от четири двигателя и поради това има нужда от значително повече керосин, отколкото А330 с приблизително същата големина. Още по-икономични са самолетите от ново поколение от композитни материали като А350 или "Боинг 787" (Boeing 787).

Огромният А380 би могъл въпреки четирите си двигателя да се окаже най-икономичният самолет в света, но авиокомпаниите трудно успяват да го напълнят с пътници. Поради тази причини гигантите често пътуват със запълнени едва две трети от капацитета. Това налага на авиокомпаниите все по-често да заменят модела с по-малки машини, а преоборудване на самолет А380 за нуждите на друга компания е изключително скъпо и нерентабилно.

През 2007 г. "Еърбъс" започна експериментален проект в Тарб за рециклиране на самолетите, вместо те да бъдат изоставяни в пустините. Междувременно съвместното дружество "Тармак аеросейв" (Tarmac Aerosave), от което самолетостроителят държи една трета, вече управлява три подобни комплекса - от 2013 г. край източноиспанския град Теруел и от 2017 г. край френския Тулуза.

Компанията "Тармак" вече е рециклирала над 100 самолета. До 90 процента от материалите могат да се използват повторно, съобщава "Еърбъс". Много от частите, най-вече двигателите, се пускат като резервни части на вторичния пазар. Други биват претопявани. Най-вече алуминият от самолетите е ценен материал, чието производство изисква големи количества енергия, да не говорим за километрите кабели.

Германската "Луфтханза" (Lufthansa) използва необичаен подход към рециклирането - части от самолет А340 напуснаха Теруел под формата на холни масички, скулптури и стенни часовници. 

Дневник