Калифорниец се кандидатира за губернатор на щата, само за да може да лъже безнаказано във "Фейсбук". Активистът Ейдриъл Хемптън се регистрира като участник в изборите през 2022 г., но целта му е да влезе в конфликт със социалната мрежа.

Наскоро "Фейсбук" обяви, че публикациите на политици няма да бъдат проверявани за дезинформация (както всички останали) и няма да бъдат сваляни, дори да нарушават стандартите за реч на омразата (освен ако социалната мрежа не прецени изрично, че става въпрос за изказвания, които могат да разпалят насилие).

"Не смятаме, че е наша работа да ставаме рефери на политически дебати или да предотвратяваме това политиците да стигат до аудиторията си и да бъдат обект на публично обсъждане и проверка", каза вицепрезидентът на "Фейсбук" Ник Клег, който е и бивш вицепремиер на Великобритания.

Хемптън ще използва това, за да публикува лъжлива информация за президента Доналд Тръмп, създателя на "Фейсбук" Марк Зукърбърг и ръководителите на "Туитър". Целта му – социалната мрежа да спре различното си отношение към политиците.

"В основата на тази кампания е регулацията на социалните мрежи и желанието да гарантираме, че проверката на фактите не изключва политици като Доналд Тръмп, които обичат да лъжат онлайн", коментира Хемптън пред Си Ен Ен. Той е ковчежник на политическия комитет The Really Online Lefty League, който миналата седмица публикува фалшиви реклами по адрес на сенатора републиканец Линдзи Греъм. Те бяха свалени, но от новия си акаунт като кандидат за губернатор, Хемптън ще може да ги публикува.

Какви са изключенията за политиците

Програмата за проверка на факти разчита на външни сътрудници да проверяват сигналите за фалшиви новини, а след тяхната оценка "Фейсбук" намалява разпространението на въпросното съдържание, показва на потребителите истински новини, свързани с темата, и наказва страниците, които често разпространяват лъжи.

Речта на политиците обаче няма да подлежи на тези проверки. Изключение ще се прави само ако политикът сподели вече класифицирана като лъжлива информация. В такъв случай ще се прилагат горните мерки.
"От 2016 г. "Фейсбук" има изключение за "новинарската стойност". Това означава, че ако някой наруши стандартите на общността, можем да позволим това съдържание да остане видимо, стига да преценим, че общественият интерес хората да го видят е по-голям от опасността", обяснява още Клег. Сега постовете на политиците ще бъдат класифицирани по подразбиране като такова съдържание.

Политиката на "Фейсбук" привлече вниманието и на Сената – сенатор Марк Уорнър изпрати отворено писмо на Зукърбърг, в което поиска по-голяма прозрачност на решенията. "Очевидната липса на предвидливост или загриженост за това какви могат да са евентуалните щети ме тревожи", писа той.

Уорнър и сенатор Ейми Клобушар се опитват да внесат закон за рекламите, който да обхваща и онлайн платформите. Според тях те трябва да разкриват кой купува реклами и да прилагат същите правила, каквито важат за радиото и телевизията.

Дневник