БДЖ - Пътнически превози" ЕООД обяви обществена поръчка за доставка и гаранционна поддръжка на до 16 броя електрически мотриси, предназначени за обслужване на бързи влакове за пътувания над 3 часа по основните железопътни линии на България, съобщиха от компанията. За последно БДЖ достави нови мотриси през 2005 година.

Прогнозната стойност на процедурата е почти 247 млн. лева без ДДС. Мотрисите трябва да бъдат 4 или 5 секционни с повишен комфорт за пътниците, секции с първа, втора класа и места за трудноподвижни лица и детски колички, видеонаблюдение, WI-FI и възможност за кетъринг зона.

Експлоатационната скорост е 160 км/ч, като параметрите са съобразени, както с моментното състояние на железопътната инфраструктура, така и с програмата за инвестиции и развитие на железниците, уточняват от компанията.

Основни критерии на поръчката са покупната цена на мотрисите, както и стойността на тяхната поддръжка и разходите за превоз на единица пътник. Поръчката ще се проведе на два етапа - заявление за участие и подаване на технически и ценови оферти.

Очаква се новопроизведените електрически мотриси да се доставят в рамките на 36 месеца от датата на подписване на договора, а първия влак да бъде доставен 24 месеца след неговото подписване.

Процедурата е част от общия план за подобряване на условията за превоз на пътници и стратегическо развитие на държавните железници, включващ обновяване на съществуващия парк и закупуване на нов подвижен състав, като по този начин дружеството ще отговори на предизвикателствата в съвременните конкурентни условия.

В телевизионно интервю преди два месеца председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Григори Григориев обеща до средата на годината да бъде решен недостигът на вагони. Той обясни, че през миналата година са ремонтирани 100 вагона в заводи и 50 в предприятията на БДЖ, а за тази съотношението ще е обратното. В началото на 2020 г. се чакат и 20 вагона от "Дойче бан".

Нови вагони и локомотиви се чакат до 24 месеца, като вече е финализирана поръчка за 40 вагона, а пред финал е такава за 10 локомотива. БДЖ сключи и договор за ремонт на 46-те мотриси "Сименс", които извършват 60% от превоза на пътници.

Дневник