Проблемът е от години, но кризата с COVID-19 го изостри.

Страната с най-големи доказани петролни резерви изглежда необичайно този месец - затворени бензиностанции и големи опашки пред онези, които са отворени. Във Венецуела колите понякога се редят в колони, дълги по километър, писа испаноезичната редакция на Би Би Си по-рано този месец.

И когато преди дни стотици мотористи нарушиха карантината във венецуелски град заради слухове, че в бензиностанциите ще има гориво, а то не дойде, кадрите с тях, появили се в социалните мрежи, дадоха недвусмислен сигнал: вече няма гориво.

Националната карантина доведе до ситуация, при която военни и полицаи се налага да обясняват на шофьорите на бензиностанциите, че гориво ще получат само превозни средства, които извършват критично необходими в момента услуги. Правителството очаквано обяви, че ще разпределя останалите оскъдни запаси.

И докато властите на президента Николас Мадуро обвиняват САЩ и наложените санкции за проблема, създал нуждата да се въведа дажби, има още обяснения.

Бензин срещу петрол

Така например сривът на държавната компания "Петролеос де Венесуела" (PDVSA), пострадала от дългогодишна корупция, липса на инвестиции и лошо управление, допринесе за срива в производството - инфраструктурата ѝ работи на 10 или 15% от капацитета си при няколко милиона барела дневно преди десетилетие. Страната в момента не произвежда повече от 700 хил. барела дневно.

Решение за чавистките власти бе да внасят бензин срещу суров петрол, основно от руската "Роснефт"; тя помагаше за заобикаляне на санкциите, наложени на компанията срещу операциите на PDVSA, в опит да свали Мадуро.

През февруари обаче филиалът на "Роснефт", който пласира венецуелския петрол на пазара, бе санкциониран от САЩ. Не мина много време, преди "Роснефт" да спре (на 28 март) операциите си във Венецуела, и вратичката пред Мадуро остана затворена.

Продължават обстоятелствата в "перфектната буря за Венецуела", както я нарича Франсиско Моналди от института "Бейкър" - следващото бе ценовата война между Русия и Саудитска Арабия, комбинирана със спада в търсенето заради коронавируса и свалила до рекордно ниски нива цените на петрола.

А цена под 30 долара за барел е по-малка от производствените разходи за барел на Венецуела, призна Мадуро по телевизията.

Венецуела трябва да намери на кого да продаде петрола си, за да намери и бензин. Според експерта от "Америкън трендс" Антонио де ла Крус страната е потребявала 120 хил. барела бензин дневно, а сега може да снабди страната с около 6000 дневно.

Ефектът на кризата

А преди началото на икономическата криза от 2013 г. потреблението е 400 хил. барела дневно.

Опустошителното сътресение, започнало преди 7 години, затруднява и живота на пациенти с тежки проблеми, които не могат да стигнат до болниците (например за диализа).

Още по-трудно е да се спазва социална дистанция за превенция срещу коранивируса, ако гражданите не могат да ползват автомобилите си и да избягват други форми на транспорт.

Все пак икономическото състояние, свързано и със санкциите на САЩ, дава сериозно отражение. Заради него Венецуела не е в състояние на рафинира суровия петрол - не го позволява качеството на инфраструктурата ѝ.

"Чавизмът (чавистките власти) унищожи рафинериите и сега иска да обвини предполагаема морска блокада (на САЩ)," казва за в. "Ла насион" опозиционният депутат Хосе Гера.

Дневник