Агенция "Пътна инфраструктура" и "Капш Трафик Солюшънс" са подписали спорният договор, осигуряващ на частния консорциум 28 млн. лв. на година срещу ангажимента да се занимава с проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка на тол системата, това се разбира от съобщение до медиите от днес от държавната структура.

Договорът е за пет години, но може да бъде прекратен и предсрочно след втората година, ако държавната структура Национално тол управление има капацитет да поеме дейностите по-рано. Ако това не се случи, компанията "Капш Трафик Солюшънс", която вече получи 180 млн. лв с ДДС, за да изгради тол системата, ще прибере още 141 млн. лв.

Договорът с приложенията към него е публикуван в Портала за електронни обществени поръчки. В законоустановения срок днес обявлението за подписания договор е изпратено в Агенцията по обществени поръчки, се казва в съобщението на АПИ от днес.

Договорът предизвика скандал и дискусия в парламента, тъй като при подписването на документа за изграждане на тол системата беше записано, че тя ще се оперира изцял от държавни структури. Това беше и аргумента за създаване на Националното тол управление, в което бяха назначени няколкостотин души.

В рамките на парламентарния контрол на 11 декември регионалният министър Петя Аврамова обясни, че сложността и комплектността на националната тол система, която е доста по-сериозна от предварително планираната, е причина държавата да не може сама да се справи с нейното управление и да даде 141 млн. в следващите пет години на частна фирма. На дискусия по темата седмица по-късно Народното събрание възложи на Сметната палата да извърши одит за съответствие при сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на Агенцията "Пътна инфраструктура" във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа. Предвижда се проверката да обхване периода от началото на проектиране на системата до края на 2020 г.

Друг притеснителен момент е, че договорът е сключен без да се търсят конкурентни оферти. Не е ясно и как е формирана стойността на поръчката, отбелязва "Капитал".

В съобщението от днес от АПИ казват, че с с подписването на договора се обезпечава експлоатацията на електронната система за пътни такси с функционалностите, с които е изградена, и изискването за постоянно поддържане и непрекъснат денонощен мониторинг на всичките й параметри, реакция преди възникването на евентуален технически проблема и превантивното му разрешаване в максимално кратък срок.
Досега това се правело от IT експертите в Националното тол управление, но ще получават помощ от техни колеги от"Капш Трафик Солюшънс". По подобен начин се поддържа тол системата в Чехия, а преди години е оперирана и системата в Германия, аргументират се от АПИ.

Дневник