Заетостта леко се повиши за първи път от 2009. Повишаването на пенсиите и социалните помощи бяха добре балансирани спрямо нуждата от сдържане на дефицита. Това са само част от заключенията на мисията на Международния валутен фонд, която беше в България.

Приемствеността в политиката подкрепи макроикономическата и финансовата стабилност, въпреки политическите и социалните предизвикателства и външните пречки. Властите правилно изтъкнаха нуждата от запазване на стабилността и същевременно развитие на нов модел на растеж и създаване на работни места, който не зависи от изключителни инвестиционни потоци. Негативните демографски проблеми ускорени от емиграцията са също предизвикателство. Ефективното разпределение на държавните ресурси и повишената ефективност на социалните служби, внимателното прилагане на реформите в рамките на европейския финансов сектор и справяне с дългогодишните институционални и по-широки структурни проблеми, които са ключови за насърчаване на конкуренцията, увеличаването на потенциала за растеж, за да се гарантира по-добро качество на живот за всички българи.

Растежът намаля през първата половина на 2013 заради вътрешната несигурност, изразяваща се в по-ниско от очакваното вътрешно търсене. Повишаването на износа и на държавните разходи запази положителния растеж, като се очаква за цялата година той да достигне 0,5%. Заетостта леко се повиши за първи път от 2009, но безработицата остана непроменена, тъй като все по-голяма част от населението навлиза в трудоспособна възраст. Цените на потребителските стоки започнаха да намаляват през второто полугодие след понижаването на цените на електричеството. Текущата сметка регистрира излишък.

Очаква се растежът бавно да се повиши. Възстановяването на търговските партньори и по-високото вътрешно търсене, включително чрез парите от еврофондовете, трябва да подкрепи растежа до 1,6% през 2014, с леко повишаване на цените. В средносрочен план растежът може да достигне 3%, което означава много бавно доближаване до доходите в останалите страни от ЕС. Повишаването на емиграцията и застаряването на населението, както и очаквания нисък растеж на производителността и на инвестициите са пречки пред по-бърз растеж и създаване на работни места.

Предвид икономическите рискове и настояванията за бдителност във връзка с валутния борд, силната защита срещу сътресения остава важна. Политиката на строга фискална дисциплина опази България от предизвикателствата на кризата от 2008, от сътресенията в съседна Гърция и от вътрешните проблеми в последно време. Фискалната дисциплина остава важна за работата на валутния борд, който послужи добре на България и естествен мост към евентуалното приемане на еврото.

Повишаването на фискалния дефицит през 2013 беше контрациклично. След няколко години на консолидация, фискалният дефицит се очаква да нарасне от 0,5% от БВП през 2012 до 2% през 2013. Повишаването на пенсиите /които допринасят за близо половината от повишаването на дефицита/ и социалните помощи бяха добре балансирани спрямо нуждата от сдържане на дефицита. Значителното повишаване на харченето на пари от еврофондовете е добре дошло предвид дълготрайните положителни последици за растежа.

Предвид прогнозирания слаб растеж през 2014 целта на правителството за дефицит от 1,8% от БВП е оправдана, но има рискове при прилагането му. Макар че обявеният наскоро проект "Южен поток" е възможност за увеличаване на доходите, те могат да не постигнат желания растеж, ако възстановяването на вътрешното търсене е по-бавно от прогнозираното, положителните резултати от административната реформа са по-ниски от заложените в бюджета или както прогнозира МВФ инфлацията остане ниска. В такъв случай може да се наложи ограничаване на разходите, за да се постигне целта за дефицит. /БГНЕС