Регионална конференция на тема "Професионалното образование и бизнесът-проблеми и перспективи на взаимодействие" се проведе в Дома на учителя днес в Шумен. Форумът е организиран от Регионалния инспекторат по образование и Областна администрация-Шумен и в него се включиха кметове на общини, ръководители на регионалните представителства на работодателските организации и директори на професионалните гимназии.
„Това е нашата първа среща за уточняване на вижданията на училищата, които ще направят своите предложения като професии и специалности, ще чуем и бизнеса със своите изисквания и през месец януари ще имаме окончателно предложенията, както на училищата, така и на Регионалния инспекторат по образование, който ще ги представи на областната комисия и на образователното министерство“, каза пред журналисти ст. експертът по професионално образование в РИО Светла Витлиемова.
Тя уточни, че от този форум се очаква реално взаимодействие между бизнеса и между училищата, които осъществяват професионално образование и обучение, взаимодействие по отношение на предоставяне на реални работни места за учениците, които се обучават в професионални паралелки.
Според нея досега най-голям успех – на 100% има в предоставяне на реални работни места по производствена практика и около 60% за учебната практика, която не покрива изцяло реални работни места.
Витлиемова съобщи, че за първи път от тази година има постъпили докладни от директори на четири професионални гимназии за нови 4 паралелки за следващата учебна година, от които 3 с прием след 7 кл. и една с прием след основно образование.
На срещата ще се дискутират и промените в Закона за професионално образование. „С новите промени, които очакваме за професионалното образование, и ако се премине към дуалната система, която казва два дни ще се учи в училище, а останалите три дни на реалните работни места в самата фирма, тогава процесът ще има успех, защото ангажиментът на фирмите да предоставят реални работни места ще бъде облечен в документи и финансово, и тогава бизнесът няма да се притеснява, че базата в училищата не е толкова добра, откъдето и подготовката на учениците не беше толкова добра“, коментира ст. експертът.
Тя каза още, че и валидирането вече е факт от началото на идната година. „Вече ще се признава, ако лица са придобили сами знания по дадена професия с изпит да докажат тези знания, а не дълго да учат да доказват нещо, което знаят, това е така нареченото постигане на знание чрез неформално обучение".
ШУМ.БГ
Коментари
гражданин
КО???????? НЕ!!!!!!!!!!!! КАКЪВ БИЗНЕС КАКВИ ПЕТ ЛЕВА?
Анонимен
Младите гледат да рисуват, пеят и танцуват, щото е по-лесно. После 5 години живот в университета. И накрая в бюрото по труда - професия безработен.
Но затова не са виновни децата, а безмозъчните им родители!
То затова кандидатствахме за столица на културата, ама тъпите европейци не можаха да ни оценят.
КО? НЕ!
Кога сте мислили за младите като цяло? На Венков му дайте да го дирижират Дъбов и Шошо. Наредиха всички от БСП на работа, а кадърните шуменски младежи стоят без работа. Дори и да ходят на специализация, пак стоят без работа.
Антикомунист
За кого е тази конференция? Да си чешат езиците разни типове ли? Младите бягат от града, защото нямат бъдеще! Бизнеса е замрял, облагодетелстват се само Шошовите.
Богдан Филов
Бизнес? Младежи? Образование? Шумен? Хахахахах, това е вицът на века! Някой се е взел доста на сериозно! Оставка на комуноидния тумор, на червената измет!
Хохаузер
Като липсва стабилна връзка между образованието и бизнеса няма как да се получат нещата! Програмите за заетост и стажовете се правят само за определени хора и никой друг няма шанс да се възползва от тях!
Стойчо Керев
Шуменският бизнес умишлено е притиснат към стената и се контролира от комунистите. Всеки изказал различно мнение от тяхното и бива подложен на натиск и контрол! До бизнеса достигат само комунистите и техните гласоподаватели. Само те имат право на програми и субсидии.
Глигор Божиноски
Бизнесът в Шумен е в застой, образованието е в критично положение, липсват достатъчно инициативи за подпомагане на младите да се реализират! Връзката между образователните учреждения и потенциалните работодатели е сведена до минимум и само определен кръг се възползва от нея.