80% от учителите, 42% от родителите и 32% от учениците, одобряват матурите. Това сочи изследване на социологическа агенция МБМД за обществените нагласи към матурите, направено в периода 22 август-5 септември, предаде БГНЕС. Резултатите не бяха представени навреме заради учителската стачка, съобщи Елена Лазарова от агенцията. Аргументът на социолозите е бил техните данни да не се отчетат като манипулация в този момент. Изследвани са 1213 пълнолетни граждани и 1050 други участници, от които 352 ученици от горния курс и съответно техните родители - също 352, както и 348 учители. От групата на пълнолетните граждани 50% одобряват въвеждането на матурите. Средно 71% от трите групи - родители, ученици и учители, смятат, че основното предимство на матурите е, че са вход в европейските университети. На въпроса кой учебен предмет биха избрали за втора задължителна матура, тъй като българският език е задължителен, а вторият изпит е по избор, 21% от учениците предпочитат изпит по чужд език, докато 29% от родителите избират математиката. Според проучването и учениците (31%), и родителите (36%) смятат, че матурата ще мотивира учениците да учат повече. Две трети (65%) от учениците одобряват тестовата форма за зрелостните изпити. Като цяло проучването е установило, че групите на родителите, учениците и учителите са добре запознати с нормативната уредба за задължителните зрелостни изпити. На въпрос на БГНЕС дали ако днес се проведе това социологическо проучване резултатите ще бъдат същите или поне близки, Лазарова отговори, че обществото е реагирало емоционално и разнопосочно на учителската стачка и едва ли резултатите биха били същите, но по принцип тяхното проучване е изследвало матурите въобще, а не за конкретната година. Част от препоръките и на трите групи са да има равнопоставеност и уеднаквяване на стандартите за оценяване, да се провежда пробна матура и все пак да има възможност за освобождаване от зрелостни изпити. Проучването за отношението на обществеността към въвеждането на държавен зрелостен изпит след 12 клас е по поръчка на МОН. /БГНЕС