Оптимизирането на юридическото образование в страната трябва да започне далеч преди студентите да отидат в университета.
Учениците не знаят основни положения, които ще им бъдат необходими в живота, но за сметка на това изучават редица ненужни неща в областта на химията и биологията, които никога няма да им се наложи да използват.
Това заяви професорът по право в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" Иван Тодоров при представянето на 9-ото издание на Юридическия барометър, предаде репортер на БГНЕС.
Юридическият барометър е гражданска инициатива за периодично наблюдение, анализ и оценка на състоянието и развитието на правния ред, а новото издание обхваща периода януари - юни 2014 година. Гост на брой №9 на барометъра е проф. Тодоров, който предложи няколко мерки за подобряване на юридическото образование у нас.
Подборът на бъдещите юристи трябва да става още на ученическата скамейка, категоричен бе той, като се аргументира, че както не всеки може да стане певец или артист, така не всеки би могъл да бъде юрист. Проф. Тодоров защити тезата, че в училище се учат прекалено много излишни неща, като "на над 99% от хората няма да им се наложи да използват стотици формули по органична химия". Вместо това учениците би трябвало да знаят своите права, как да ги реализират, какви процедури да следват и към кого да се обърнат. Втората функция на подобно образование ще бъде децата да си дадат сметка дали стават за тази професия, посочи Тодоров.
По отношение на самия прием на студенти също са необходими промени, посочи той. В момента в юридическите факултети приемат с изпити по история и литература, като подобен изпит проверява паметта и възможността да се борави с езика, което несъмнено е важно за професията, призна професорът. В същото време тези изпити не проверяват логическото мислене, което е от ключово значение за един юрист. Според Тодоров в развитите държави вече се използва специализираният изпит LSAT, който е насочен към подбор на юристи.
Проблем е и начинът на преподаване в самия университет, сигнализира проф. Иван Тодоров. Преподавателите говорят, а учениците се стараят бързо да записват лекциите, но това не им позволява да записват коректно всяка лекция и още по-малко да я осмислят. В съвременните западни университети все повече изчезва разликата между лекции и упражнения, посочи той и призова да се положат усилия за добре написани учебници, които са налични в интернет.
Все още юридическото образование е много далеч от своята обвързност с практика, а в учебниците няма достатъчно позоваване на съдебната практика, добави Тодоров. В тях присъстват множество определения, които студентите запомнят, но не винаги могат да си представят реално за какво става дума поради липсата на примери и съдебна практика. "За всеки един проблем трябва да има съдебно решение, което да го илюстрира", посочи Тодоров, тъй като в момента студентите следват максимата "нека си взема изпита, а когато започна работа ще се науча". Тодоров обърна внимание и на факта, че в момента стажовете масово са фиктивни и губят времето на студенти и съдии.
Друг голям проблем процентът на отпаднали след първата година юристи, подчерта Иван Тодоров. След първата година във Виенския университет отпадат 35% от студентите, докато в България този процент е далеч по-малък. У нас университетите не искат да се отказват от своите студенти, защото губят пари, но държавата не би трябвало да инвестира в студенти, които просто не стават за юристи, настоя професорът и призова държавата да създаде механизъм да проверя колко от студентите усвоят материала и могат да използват знанията си. /БГНЕС
Коментари
Добави коментар