Ще организираме протести. Започнали сме подготовка – на 17-и януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, който ще бъде съвместен на синдикати и граждани. Това заяви пред БНР Петър Бунев – председател на железничарския синдикат към КНСБ.
Той прогнозира, че и в Карлово, и Враца, и Мездра ще има протести. "Говорим за първите 38 влака. Ако се премине и следващата стъпка, бъдете сигурни, че сигурно ще пламне половин България, където ще останат без влакове", добави Бунев.
По думите му междувременно ще текат и разговори с ръководството на БДЖ. Бунев, който в момента е в Габрово, каза, че може да даде предложение как може да се реши въпросът, така че хората да не пострадат.
"Никой не приема това, което се случва. Днес заваля и сняг, ТИР-ове вече се обърнаха, блокираха пътя. Нека някои хора да си дадат сметка какво правят и заслужава ли си да откъснат областни градове. Ще продължаваме да търсим помощ от общините, защото те са хората, които ще бъдат най-пострадали, защото хората при тях ще ходят да се оплакват. Ако бяха дошли и бяха обсъдени нещата по-спокойно с тези граждани, може би нещата щяха да се подредят", подчерта Бунев.
Миналата седмица синдикатите се срещнаха с ръководството на БДЖ. В тази връзка Бунев коментира, че са ги обсъдили нещата, "но това вече беше факт – тези 38 влака спират".
"Аз също не мога да кажа, че сядайки там, аз мога да видя проблемите на хората навсякъде. По закон е – тези неща се пращат предварително, обсъждат се с общини, да видят как може да се направи, как е най-безболезненият начин, така че да не пострадат хората. И областни управи ще кажат, че никой не е обсъждал с тях – те са уведомени, но не е обсъдено. Няма безболезнена реформа, но има реформа, направена така, че най-малко да пострадат хората, които и работят вътре, и ползват железницата", подчерта още Петър Бунев.
Вярвам, че ако има някой, който може да проведе реформа, то това е този екип, заяви бившият изпълнителен директор на БДЖ Йордан Недев. От гледна точка на временното съществуване на предприятието най-вероятно има смисъл това, което се прави. Вярвам на изчисленията, които моите бивши колеги са провели. Но това дали решава всички проблеми – не, разбира се. Това е една мярка, която никога няма как да доведе до нещо по-добро. Тя води до спазване на някакви конкретни условия, които са конюнктурни, създадени са в момента, защото нещо друго някъде се е случило в политическата и икономическата система на държавата.
Това със съкращаването на влакове, които да повлекат след това съответния персонал, е едно логично поведение, особено като имаме предвид, че има влакове, които са меко казано нерентабилни. Трябва да се мине през някакво закриване на настоящите операции - нещо, което няма как да бъде възродено, и след това лека по лека да се изгради нещо, което да е стъпило на здрава основа, каза Недев.
Според него е разумно предложението да се промени структурата на финансиране на спрените регионални влакове, като общините да кандидатстват за субсидия от държавата и когато я спечелят, те да възлагат на БДЖ изпълнението на поръчката.
Функцията на БДЖ трябва да е социална, но тя изобщо не е такава от много време. Други интереси обслужват това дружество, да ги наречем най-общо политически. Всяко държавно предприятие е така. Във всяко държавно предприятие е заложен един много силен конфликт на интереси. Не може принципал да е държавата. Държавата не е юридическо лице. Държавата няма, формално казано, собственици. През трета ръка крайният клиент като нас и въобще гражданите на държавата са собственици на БДЖ, ако трябва да търсим релация между това кой дава парите и какво се случва с тях. Държавното дружество има мениджмънт, който очевидно не е собственик на предприятието, и принципал, който е министерство, който също не е собственик в чистия смисъл, поясни Недев.
Недоволни от спирането на влаковете граждани ще протестират в Габрово. От града днес ще потеглят едва половината от композициите, движили се до вчера по линията Габрово – Царева ливада. /БГНЕС
Коментари
1111
Да не протестират тъпите железничари , ами вместо това да издават билетчета кондукторите по точно спрените линии. Гражданите от село също са виновни защото споловината цена на билетчето която дават на кондуктора също допринасят зазагубите. Айде пеш сега че да ви е по9евтино.