Текущото състояние на БДЖ е 565 млн. лв. задължения. Това заяви пред Комисията по транспорт в парламента транспортният министър Ивайло Московски, предаде репортер на БГНЕС.

Московски обясни, че от тях 109 млн. лв. са от БДЖ-"Товарни превози", а останалите са от "Пътнически превози". По думите му оперативната загуба на БДЖ за миналата година е приблизително - за "Товарни превози" – 12 млн. лв., за "Пътнически превози" – 15 млн. лв.

Транспортният министър на Борисов се защити с думите, че още на 10 декември на заседание на същата комисия с така предложената три-годишна бюджетна рамка, е казал, че това, което днес се случва, ще се случи. В обемите, в които са заложени като субсидия и разпределение, бюджетно, като видове капиталови трансфери за БДЖ нещата стоят така, че ние трябва щем или не щем да влезем в обем от 140 млн. лв. Твърди се, че общият пакет от средства, които се дават на железниците, е по-голям, аз съм готов да споря с всеки. Твърди се, че субсидията е 180 млн. лева. Това не е вярно, каза Московски.

Според него, ако е така, се казва, че 140 млн. лева са субсидия плюс 40 млн. лева са целеви капиталов трансфер за погасяване на задължения към кредиторите, тогава бих желал ако може още днес тези 40 млн. лева да бъдат трансферирани към БДЖ.

Очевидно е, че това не може да стане поради няколко причини. Първо, това е държавна помощ, която трябва да бъде нотифицирана от Брюксел. Тя няма да бъде нотифицирана толкова бързо, колкото ни се иска, тъй като от Брюксел искат от нас да представим финансово-оздравителен план и да не се налага да ходим всяка година и да молим да ни позволят държавна помощ, заяви транспортният министър.

Московски каза, че другият капиталов трансфер е за 30 млн. лева, който е предвиден за закупуване на нов подвижен състав, който ще бъде използван за покриване на задължения към кредиторите. За да се вместим в тази сума, ръководството на дружеството предприе стъпките и мерките – оптимизация през разреждане движението на влаковете и съкращение на персонал, добави Ивайло Московски. 

БГНЕС