Около 60% от постъпилите в Комисията за защита на потребителите в Шумен жалби през миналата година са за отказ от гаранционно обслужване на телефони от страна на мобилните оператори. Силно са намалели и вече са под 10% сигналите, свързани с договорите с телекомите, каза за ШУМ.БГ главният инспектор в шуменския клон на КЗП.
Най-масовото нарушение, извършвано и от трите мобилни оператора, било да се взема телефон за ремонт, а след няколко дни да се върне на клиента с отказ от сервизно обслужване с мотива, че апаратът е мокрен или изпускан. Герчев препоръча, когато се оставя мобилен телефон за ремонт, да се иска приемащия да попълни в протокола подробно описание на апарата, че няма следи от удари, както и да се упомене фактът, че той не работи.
“Все още се подлъгват, предимно възрастните, да сключват договори с неизгодни за тях условия. Трябва да се знае обаче, че с промените в закона всеки има право в 7-дневен срок да развали договора за услуга”, каза Герчев. Някои от операторите обаче карали хората да подписват изричен отказ от това право и клауза за незабавно влизане на договора в сила. Практика било и подписът да се полага не върху хартия, а на електронно устройство, като така не ставало ясно за хората какво парафират. “За тези устройства има предписание да не се използват, а реално и така подписан договор не би минал като редовен в съда”, каза Герчев.
Той напомни и за последните промени в Закона за защита на потребителите, които дават право на закупилите стока през интернет, да я върнат без обяснение в 14-дневен срок. Друга законова промяна има и относно правото за възстановяване на средствата при повече от 3 сервизни обслужвания в срока на гаранцията. Ако даден продукт се счупи за четвърти път, клиентът има право да си вземе парите.
“Повечето търговски вериги, и то големи, я карат на принципа “ако мине”. Знаят, че е незаконно, но се случва. Често хранителните вериги пускат седмични брошури с промоции, но когато клиентът отиде в магазина, вижда, че стоката е свършила. Това е нелоялна търговска практика и подлежи на санкция”, каза Владимир Герчев. Например за Никулден шуменски хипермаркет обявил в брошурата си евтини шарани, но когато инспекторите отишли на проверка по сигнал, установили, че магазинът е заредил само 17 килограма, които свършили за минути.
По-рядко вече, хора сигнализирали и за незаконни лихви и скрити такси при кредитите. “Банковите институции нямат право да събират никакви такси, свързани с отпускането и обслужването на кредити”, каза Герчев с уговорката, че това се отнася само за новите договори.
“Тенденцията е за повишаване на потребителската култура на гражданите. Хората все по-често търсят правата си и нашата защита при необходимост”, каза Владимир Герчев.
ШУМ.БГ
Коментари
Zakurra Mafabetti
ако се намери начин и теленор да бъдат натиснати да си оправят проблемите с "телефона ви е включен но когато ви търсят казва на търсещия че е изключен" и "провеждам входящ разговор и на 15-20 сек. разговора се разпада" ще е супер...
ЕКОЛОГ
Е ТО ХУБАВО ДО ТУК ,АКАКВО ПРАВЯТ ПО ВЪПРОСА ЗА ШУМЕНСКАТА ПИТЕЙНА ВОДА ПОДАВАНА ОТ ВИК,УБЕДЕН СЪМ ЧЕ ИМА ДВА ВАРИАНТА,ИЛИ СИ ПОЛУЧАВАТ ЗАПЛАТКИТЕ И СИ КРОТУВАТ,ИЛИ ВИК ИМ ПЛАЩА ЗА ДА СИ КРОТКАТ.
бб
браво на ГЕРЧЕВ и екипа му така се работи другите институции да вземат пример от тях
шуменец
Докато не се намери някой да осъди Шуменското ВиК, няма да спре да тече кал от чешмите ни.Кой и кого трябва да сезираме??????