Около 60% от постъпилите в Комисията за защита на потребителите в Шумен жалби през миналата година са за отказ от гаранционно обслужване на телефони от страна на мобилните оператори. Силно са намалели и вече са под 10% сигналите, свързани с договорите с телекомите, каза за ШУМ.БГ главният инспектор в шуменския клон на КЗП.

Най-масовото нарушение, извършвано и от трите мобилни оператора, било да се взема телефон за ремонт, а след няколко дни да се върне на клиента с отказ от сервизно обслужване с мотива, че апаратът е мокрен или изпускан. Герчев препоръча, когато се оставя мобилен телефон за ремонт, да се иска приемащия да попълни в протокола подробно описание на апарата, че няма следи от удари, както и да се упомене фактът, че той не работи.  

“Все още се подлъгват, предимно възрастните, да сключват договори с неизгодни за тях условия. Трябва да се знае обаче, че с промените в закона всеки има право в 7-дневен срок да развали договора за услуга”, каза Герчев. Някои от операторите обаче карали хората да подписват изричен отказ от това право и клауза за незабавно влизане на договора в сила. Практика било и подписът да се полага не върху хартия, а на електронно устройство, като така не ставало ясно за хората какво парафират. “За тези устройства има предписание да не се използват, а реално и така подписан договор не би минал като редовен в съда”, каза Герчев.

Той напомни и за последните промени в Закона за защита на потребителите, които дават право на закупилите стока през интернет, да я върнат без обяснение в 14-дневен срок. Друга законова промяна има и относно правото за възстановяване на средствата при повече от 3 сервизни обслужвания в срока на гаранцията. Ако даден продукт се счупи за четвърти път, клиентът има право да си вземе парите.

“Повечето търговски вериги, и то големи, я карат на принципа “ако мине”. Знаят, че е незаконно, но се случва. Често хранителните вериги пускат седмични брошури с промоции, но когато клиентът отиде в магазина, вижда, че стоката е свършила. Това е нелоялна търговска практика и подлежи на санкция”, каза Владимир Герчев. Например за Никулден шуменски хипермаркет обявил в брошурата си евтини шарани, но когато инспекторите отишли на проверка по сигнал, установили, че магазинът е заредил само 17 килограма, които свършили за минути.  

По-рядко вече, хора сигнализирали и за незаконни лихви и скрити такси при кредитите. “Банковите институции нямат право да събират никакви такси, свързани с отпускането и обслужването на кредити”, каза Герчев с уговорката, че това се отнася само за новите договори.
“Тенденцията е за повишаване на потребителската култура на гражданите. Хората все по-често търсят правата си и нашата защита при необходимост”, каза Владимир Герчев. 

ШУМ.БГ