Преди десетилетия честването на китайската Нова година, известна и като Пролетен фестивал, нямаше особено влияние извън Китай. С изключително нарасналото икономическо влияние на страната, празникът, който има огромно културно значение в китайски говорещия свят, придоби по-големи измерения, отбелязва "Асошиейтед прес", цитирана от БТА.
Китайските заводи затварят за празника и стотици милиони работници мигранти заминават за родните си места в едно от най-масовите придвижвания на хора. С приближаването на празника заводите бързат да изпълнят поръчките си. Самият празник тази година започва от 19 февруари и приключва на 24 февруари. Работниците обаче масово се втурват да пътуват още две седмици по-рано в препълнени автобуси и влакове. След празниците може да им отнеме също толкова време да се върнат на работните си места или пък не, тъй като празникът е възможност за смяна на работата.
Борсовата търговия замира, защото континентален Китай спира работа за цяла седмица и финансови центрове като Хонконг и Сингапур също си почиват макар и за по-кратко. Много други страни като Южна Корея и Виетнам също отбелязват Лунната нова година. Малайзия, където населението е предимно мюсюлманско, има голямо китайско малцинство и също почива.
Празникът по традиция е най-важният момент в годината за семейни събирания, но все повече богати китайци предпочитат да пътуват по това време в чужбина. Това е възможност за отличен бизнес за световните луксозни марки. Много британски магазини например правят всичко възможно да привлекат китайските клиенти. Заради високите данъци върху луксозните стоки в Китай дизайнерските чанти, часовници и бижута могат да се окажат с до 30% по-евтини в Европа.
Тъй като Лунната нова година никога не се пада на една и съща дата, в началото на годината има известно изкривяване на китайските икономически данни. Икономистите се стараят да не обръщат прекалено внимание на цифрите от януари или февруари и предпочитат да изчакат март и да проследят тенденциите, за да не изтълкуват невярно данните от втората икономика в света.
Миналата година празникът започна в последния ден от януари, което означаваше, че дейността е била по-интензивна, за да могат компаниите да изпълнят поръчките. Тази година честването се пада почти две седмици и половина по-късно и така заводите имат малко повече време да работят по поръчките си. Резултатът е, че данните за търговията за януари тази година са били изкуствено по-слаби. Китайските общности по света също празнуват. В Сан Франциско например, където всеки пети жител е с китайски произход, празненствата продължават няколко седмици, като има панаири, базари, конкурси за красота и фойерверки в Чайнатаун. Дори училищата затварят за празника.
"Това, че е празник не означава, че няма да има големи изненади. Китайските власти са прословути с това, че обявяват големи новини през важните празници", посочва Франсис Лун, главен изпълнителен директор на GEO Securities.
Моментът може да бъде използван за намаляване на влиянието върху финансовите пазари или, според по-скептичните, за да се прикрият лоши новини. През 2011 г. централната банка повиши основния си лихвен процент в самия край на китайската Нова година.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар