Наказания за дерайлиралите влакове ще има след като приключат проверките на прокуратурата, след като минат следствените дейности и в зависимост от това какъв ще бъде техния извод, естествено, че ще има и административни наказания.

Това заяви днес министърът на транспорта Ивайло Московски преди участието му в блиц контрола пред парламентарната комисията по транспорт по повод зачестилите инциденти с дерайлирали влакове и препятствия по трасетата им. Сходни въпроси му зададоха и депутати по време на заседанието.

Напоследък това, което се случва с дерайлиране на локомотиви, поради паднала скална маса или повредено тежко мостово съоръжение долу към Петрич няма никакъв субективен фактор, а е въз основа на бедствията. За съжаление, не сме по-силни от природата, но навсякъде, където трябва да бъде рехабилитирана или модернизирана инфраструктурата това става единствено и само с пари, няма друг начин, оплака се Московски. Имаме капиталов трансфер, който е разпределен - така че колегите отделят колкото се може, разбира се, и за мрежи за обезопасяване, но не е достатъчно.

Дали поради липса на средства тези инциденти има риск да продължат, запита репортерът на БГНЕС министъра. По-рано дадох справката колко струва поддръжката на такъв километраж на инфраструктура в подобни на нас държави като Словакия, Унгария, Чехия. Сумите са десетократно по-големи, отколкото нашата държава отделя, констатира Московски. Докато това е така - инфраструктурата ще бъде в сегашното състояние, каза той.

Стратегията за БДЖ е почти готова и вероятно ще бъде представена след седмица, предположи министърът. Московски повтори, че там, където линиите на жп транспорта са доказано губещи ще се търсят алтернативи и варианти за специализираните бусове. В стратегията имало и инвестиционна част, която включва и купуването на такъв подвижен състав.

Бившият служебен министър на транспорта Николина Ангелкова е дала одитен доклад за БДЖ на прокуратурата. Знам, че в такива документи последните изречения касаят препоръки дали да бъдат сезирани компетентни органи за нарушения или не, коментира министърът. В този доклад не е имало препоръка и ако има нарушения те не са в такава степен сериозни, че да изискват това, предположи Московски, който призна, че не го е чел.

Говорих с шефката на одитната дирекция и тя ми разказа горе-долу какво пише в него, продължи министърът. Но нарушенията не са от такъв тип, че да изискват сезиране на прокуратурата, каза той. Не се притеснявам от проверка по този казус, заяви по-късно по време на заседание на комисията по транспорт Московски. Става въпрос за процедурата на застраховки в БДЖ в предишния мандат, на служебното правителство. Колеги стигнаха до информация, че одитът е провеждан избирателно, но нека да се извърши цялостна проверка, ще окажа пълно съдействие, подчерта той. /БГНЕС